Každý z nás má svoj vymedzený čas bytia. Preto s časom treba narábať efektívne. Na svoje bytie v tomto existujúcom spoločenskom systéme potrebujeme financie. Preto kvôli financiám musíme dochádzať do práce a deti za vzdelaním. Na to, aby sme mohli dochádzať do práce, najmä ak sme z okrajovej obci BSK (keďže pracovných príležitostí priamo v obci je pomenej), potrebujeme dopravný prostriedok. Ak opomenieme individuálnu dopravu, vzhľadom na finančnú náročnosť, momentálne propagovaný green deal a neustále sa tvoriace raňajšie dopravné zápchy, je perspektívnou dopravou verejná hromadná doprava.
Onoho času niekto vymyslel Integrovanú dopravu BSK. Ide o akciovú spoločnosť, kde 65% vlastní BSK a 35% Hlavné mesto SR Bratislava. Ak si pozriete zápisnice z valných zhromaždení - spoločnosť má 13 500 akcií - zistíte, že ,napr., na ostatnom zasadnutí schválili len prenájom nových priestorov. Nezaoberajú sa zlepšením svojej práce. Pritom oni sú organizátormi IDS BK. Cieľ je krásny – využiť všetky hromadné dopravné prostriedky na rýchlu a efektívnu dopravu obyvateľov. Vraj im ide aj o zatraktívnenie hromadnej dopravy. Zabudli však na jednu vec. Aby sa mohla uplatniť integrita, musí dobre a efektívne fungovať každý dopravný systém sám o sebe a až potom všetko pekne do seba zapadne. To znamená, že vlaky a autobusy by nemali meškať a na to by mala nadväzovať aj mestská hromadná doprava v Trnave a Bratislave. Tá nie je až tak problematická, pretože medzi príchodmi a odchodmi je len niekoľko minútový rozdiel. Na IDS BK založili aj oddelenie Garancie nadväznosti. Zbytočne.
Čas prepravy sa prestupom, teda tzv. integrovanou dopravou, predlžuje. A keďže máte niekde „až“ dve minúty na prestup, je obrovská pravdepodobnosť, že nadväzný spoj nestihnete. Takto hromadnou prepravou môžete denne stráviť do práce a z nej aj tri - štyri hodiny. Skutočne parádne využitý čas bytia človeka a "ústretový krok" k regionálnemu rozvoju. Prečítajte si, čo integrovanou službou v doprave sľubujú: O systéme - IDS BK. Zvážte sami, čo z toho realizujú.
Na situáciu nedostatočných prepravných spojov do Dolian upozornil na zasadnutí OZ dňa 12.12.2024 poslanec Daniel Ďurďovič v rámci bodu rôzne. Nikto k jeho vystúpeniu nezaujal stanovisko. Pani starostka Katarína Guldanová však už 14.12.2024 napísala na Bratislavskú integrovanú dopravu mail s upozornením, že tento rok obec nedostala nový autobusový harmonogram na pripomienkovanie ako po iné roky. Vedúcim oddelenia dopravného plánovania Bratislavskej integrovanej dopravy je Ing. Branislav Vasiľko (jeho meno je zverejnené na stránke BID a len pre zaujímavosť - má 28 rokov), takže on 16.12.2024 odpovedal na starostkin list (komunikácia je v prílohe). Majú zlé skúsenosti, ak cestovný poriadok upravia podľa požiadaviek obyvateľov. Po úprave vraj je ešte väčšia kritika. Iste, ak ich úprava spočíva v zrušení iných spojov, pretože sa držia princípu: jeden spoj za jednu hodinu. Napriek tomu požiadal o spísanie pripomienok a ich zaslanie. Na tento mail starostka odpovedala 22.12.2024 s miernou nespokojnosťou so zaslanou odpoveďou, kde napísala dve konkrétne pripomienky. 3.1. 2025 Ing. Vasiľko odpovedal a upozornil na termíny pripomienkovania, čo by sme mali využiť a za obec poslať skompletizovanú hromadnú pripomienku, aby v tom nemali zmätok a aby sa s pripomienkami naozaj seriózne zaoberali. Pani starostka sa obratom poďakovala za odpoveď s tým, že bude obyvateľov informovať:
Obyvatelia neboli informovaní o predchádzajúcej komunikácii starostky s BID, takže tento text evokoval úvahu, že starostka proste riešenie situácie s nevyhovujúcimi spojmi hodila na samotných obyvateľov. To sa stáva so všetkými situáciami, ak medzi samosprávou a obyvateľmi viazne komunikácia a obyvatelia nedostávajú dostatočné informácie o konaní samosprávy.
Vzhľadom na to, že podľa sľubu Ing. Branislava Vasiľka sa budú zaoberať všetkými pripomienkami, bolo by vhodné do 30.4.2025 zaslať pripomienky našich občanov. Najprv pán Ing. Vasiľko písal o zaslaní komplexnej pripomienky za obec, avšak potom písal o individuálnych pripomienkach. Vieme si predstaviť prácu pri kompletizovaní individuálnych pripomienok, preto by bolo efektívnejšie zaslať jeden list so všetkými pripomienkami.
Vhodné by bolo rovnaký list (alebo upravený) dať na vedomie aj štátnemu tajomníkovi Michalovi Kaliňákovi na Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, pretože v ich kompetencii je regionálny rozvoj, ktorý nemôže byť realizovaný bez adekvátnej dopravnej infraštruktúry. Aj keď náš okres nepatrí na zoznam najmenej rozvinutých, stále veľa pracovných príležitostí pre obyvateľov je sústredených do veľkých miest, v našom prípade do Bratislavy a Trnavy. Pre zvýšenie kvality života v regióne je aj rýchla a efektívna dopravná infraštruktúra, ktorá by mala byť atraktívna pre bežných obyvateľov, aby sa dostali do práce a z nej bez časových strát a deti do školy či zo školy.
Tretí list by mal odísť aj predsedovi BSK ako 65% predstaviteľovi podielu v IDS BK s upozornením, že okrajové obce sú v tejto integrovanej doprave ignorované a mnohé spoje končia v Častej či v Dlhej, pritom sú vzdialené od Dolian len dva či tri kilometre, čiže predĺženie spoja do našej dediny by nemal byť problém. Samozrejme ukončili aj iné spoje, ktoré teraz končia, napríklad, v Budmericiach. V obci je 1 100 obyvateľov. Autobus smerom do Dolian nikdy nebude plný, pretože u nás končí kraj.
Situácia so spojmi sa týka takmer väčšiny našich obyvateľov, a to denno-denne. Z toho dôvodu vyzývam predstaviteľov samosprávy, aby sa tomuto problému seriózne venovali až do úspešného vyriešenia. Je to ich úloha. Treba sa starať aj o ľudí, nie len o majetok obce.
Ďakujeme. TH
Príloha: Komunikácia starostky s Ing. Vasiľkom: