Porovnajme si body programu pozvánky so súčasne platným Rokovacím poriadkom OZ v Doľanoch (RP).
V RP je v § 5 PROGRAM A PRIEBEH ROKOVANIA OZ nasledovný postup :
starosta určí mandátovú komisiu, volebnú komisiu a návrhovú komisiu; ak ich neurčí, ich činnosť v súčinnosti so zapisovateľom vykonáva starosta
starosta určí overovateľov zápisnice
potom sa postupuje podľa schválených bodov v programe.
V RP sa následne riešia iné veci, ktoré s programom nesúvisia a ku koncu sa RP opäť vracia k riešeniu programu, a to:
v § 10 DISKUSIA - INTERPELÁCIE POSLANCOV
a nasleduje § 11 DISKUSIA - OTÁZKY OBČANOV.
V RP sú body týkajúce sa interpelácie poslancov a otázky občanov (v pozvánke nesprávne pomenované českým výrazom - dopyt, ktorý má v slovenčine iný význam) uvedené ako oddelené body a otázky občanov sú späté s diskusiou. Bod diskusia v programe chýba. Podľa stále platného rokovacieho poriadku majú byť teda bod Interpelácie poslancov a Diskusia - otázky občanov ako dva oddelené body na záver programu.
Podľa správnosti by v programe nemal byť ani bod Rôzne, pretože v RP nie je uvedený. Keďže v zákone o obecnom zriadení je, že si OZ má schváliť podrobný RP, tak bod, ktorý sa v programe vyskytuje na pravidelnej báze, by má v RP uvedený.
Ak starostke alebo poslancom tento rokovací poriadok nevyhovuje, môžu si schváliť nový. Zatiaľ však platí nielen čl. 2 ods. (2) Ústavy SR (verejní činitelia nemôžu vykonať či vykonávať nič, čo nie je niekde schválené), ale aj § 14 ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA rokovacieho poriadku: 1. Poslanci OZ a ostatné subjekty, ktorým z Rokovacieho poriadku OZ vyplývajú povinnosti, sú povinní riadiť sa týmto Rokovacím poriadkom OZ a dôsledne dodržiavať jeho ustanovenia. Neriadia sa.
Zastupiteľstvo v tento nevšedný deň (29.) bolo zaujímavé. Nový zasadací stôl, premietacie plátno na obrazové informácie a konečne o niečo väčšia účasť obyvateľov.
Kontrola uznesení bola schválená na základe dokumentu, ktorú starostka poslala poslancom. Obyvatelia sa nedozvedeli nič bližšie. Inak - na predchádzajúcom zastupiteľstve sa len schvaľovali materiály, nebola zadaná žiadna úloha. To v pohode mohlo odznieť. Čo poslala pani starostka poslancom?
Hlavná kontrolórka chýbala, takže sme sa nedozvedeli ani jednou vetou, ako dopadla jej kontrola (bod 8. a 9.). Obyvatelia si správu o kontrole majetku (9.) mohli prečítať na webovej stránke: kontrolovala prevod majetku nad 20 000 eur, avšak vzhľadom na to, že sa takýto prevod nekonal, nemala čo kontrolovať. :) Zo zákona to však musela urobiť. O tomto závere mohla informovať aj pani starostka. Neinformovala ani o vykonanej činnosti pani kontrolórky za rok 2023. Tá, bohužiaľ, na stránke nie je, i keď by mala byť.
V rámci bodu Rôzne (čím skôr by sa mal schváliť nový rokovací poriadok, nech je všetko na poriadku) sme sa dozvedeli oveľa viac. Pani starostka je výkonná a skutočne rozbehla dosť akcií. Na základe otázok od niektorých poslancov obyvatelia mohli nadobudnúť dojem, že obec riadi a nie spravuje, ako jej to ukladá zákon. Riadia poslanci svojim usmerňovaním čo a ako a najmä za koľko sa má v obci robiť. Poslanci by mohli byť viac aktívni. Jednoznačne však treba povedať, že obec napreduje. Oboznamovala prítomných o situácii okolo projektu chodníka smerom na Dlhú, o kanalizácii, o rekonštrukcii elektroinštalácie na kalvárii, o prebiehajúcej rekonštrukcii kuchy ne v DK a o všeličom inom. Potešujúcou správou je, že škola, ktorú projektoval náš významný rodák Szilárd Várdai, si zachová svoju podobu podľa jeho koncepcie, čím sa zachová historický vzhľad námestíčka pri kostole. Našťastie moderné poňatie prvého návrhu predchádzajúceho zastupiteľstva neuspelo.
Stojí za to, si pozrieť celé zasadnutie. Veľa sa dozviete. A dozvedeli by ste sa viac, ak by ste chodili na zasadnutia a pýtali sa na všetko, čo vás v rámci samosprávy zaujíma.