Právny stav k 3. 7. 2018
Obec podľa § 4 ods. 3 písm. f) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) pri výkone samosprávy najmä „zabezpečuje výstavbu a údržbu a vykonáva správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych, športových a ďalších obecných zariadení, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce,“.
Obec je oprávnená vydávať všeobecne záväzné nariadenia vo veciach územnej samosprávy za predpokladu, že tieto nariadenia nie sú v rozpore so zákonom podľa § 6 ods. 1 zákona o obecnom zriadení.
Nariadenie obce je všeobecne záväzný právny predpis, ktorý obsahuje právne normy zaväzujúce všetky fyzické a právnické osoby na území obce. Tieto normy nemôžu byť v rozpore s Ústavou, zákonom ani medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Obec má podľa ustanovenia § 4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení najmä kompetenciu zabezpečovať výstavbu, údržbu a správu verejných priestranstiev. Nakoľko samotné všeobecne záväzné nariadenie obsahuje normy správania pre fyzické a právnické osoby, nemožno ním zabezpečiť správu uvedených priestranstiev. Pod správou sa rozumie starostlivosť o verejné priestranstvá, pričom už zo samotnej povahy starostlivosti plynie, že ju nie je možné zabezpečiť formou všeobecne záväzného nariadenia.
Z rozhodovacej praxe prokuratúr, ktorá sa týkala úpravy prevádzkového poriadku verejných detských ihrísk rovnako vyplýva „Všeobecne záväzné nariadenie (pozn. obsahom ktorého bol prevádzkový poriadok detského ihriska) sa vzťahuje na takú oblasť výkonu samosprávy, ktorá je uvedená v ust. §4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení v písmene f) len ako správa, t.j. spravovanie, starostlivosť o športove zariadenia, a ktorá preto nemá byť upravená formou všeobecne záväzného nariadenia.“1
Výpočet oprávnení obce pri výkone samosprávy nachádzajúci sa v §4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení nie je taxatívny, čo pre obec znamená, že v rámci výkonu samosprávy má oprávnenie upraviť formou všeobecne záväzného nariadenia aj oblasti, ktoré nie sú v uvedenom ustanovení uvedené.
Pri kreovaní všeobecne záväzného nariadenia obce však bude záležať na konkrétnom obsahu a rozsahu úpravy, ktorú má obec v záujme vykonať.
Upozorňujeme, že povinnosti fyzických osôb sú upravené napr. v zákone č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi (ďalej len „zákon o ochrane pred požiarmi“) a jeho príslušných vyhláškach, preto je potrebné dbať na to, aby sa prevádzkovým poriadkom len neduplikovali ustanovenia zákona.
Podľa § 14 ods. 2 zákona o ochrane pred požiarmi fyzické osoby napr. nesmú fajčiť alebo používať otvorený plameň na miestach so zvýšeným rizikom požiaru, vypaľovať porasty kríkov, stromov či bylín, zakladať oheň v priestoroch alebo na miestach, kde môže dôjsť k jeho rozšíreniu a pod.
Za porušenie ustanovení zákona o ochrane pred požiarmi sankcionuje fyzické osoby, ktoré sa dopustili priestupku, okresné riaditeľstvo Hasičského zboru.
Mgr. Lenka Michalovičová
1Vyššie uvedený protest prokurátora Okresnej prokuratúry Levice pod spisovou značkou Pd 186/16/4402 zo dňa 28. 12. 2016 smeroval voči všeobecne záväznému nariadeniu obce, v ktorom upravila povinnosti a zákazy návštevníkov verejných detských ihrísk. Okrem iného prokurátor uviedol, že rozsah zákazov a oprávnení vzťahujúcich sa na užívania verejného ihriska je v danom rozsahu už upravený zákonom.