Rada školy má byť predovšetkým iniciatívny a poradný orgán, ktorý svoje kompetencie uplatňuje voči škole alebo školskému zariadeniu, pri ktorom je ustanovená.V rámci svojich kompetencií plní funkciu verejnej kontroly v oblasti výchovy a vzdelávania tým, že sa vyjadruje ku skutočnostiam podľa § 5 ods. 7 zákona č. 596/2003 Z. z. V súlade s uvedeným ustanovením riaditeľ školy predkladá rade školy na vyjadrenie nasledovné materiály:
návrhy na počty prijímaných žiakov a návrhy na počty tried,
návrh na zavedenie študijných alebo učebných odborov a ich zameranie,
návrh školského vzdelávacieho programu a výchovného programu,
návrh rozpočtu,
návrh na vykonávanie podnikateľskej činnosti školy alebo školského zariadenia,
správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach podľa § 14 ods. 5 písm. d) uvedeného zákona,
správu o výsledkoch hospodárenia školy alebo školského zariadenia,
koncepčný zámer rozvoja školy alebo školského zariadenia rozpracovaný najmenej na dva roky a každoročne jeho vyhodnotenie,
informáciu o pedagogicko-organizačnom a materiálno-technickom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu.
V rámci uplatňovania svojich kompetencií ako iniciatívneho a poradného orgánu a pri výkone verejnej kontroly sa ďalej rady školy vyjadrujú k zaradeniu škôl alebo školských zariadení do siete alebo k vyradeniu zo siete škôl a školských zariadení. Riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia prerokúva s nimi školský poriadok.
Aj škola aj škôlka musia mať svoj vlastný štatút a ten publikovať na svojich webových stránkach.