Najzaujímavejším bodom na tomto stretnutí bolo možno schválenie termínov zasadnutí Obecného zastupiteľstva Doľany. Dňa 13.12.2018, na prvom riadnom zasadnutí OZ, poslanci schválili nasledujúce termíny zasadnutí:
Uznesenie OZ v Doľanoch č. 7/I/OZ/2018:
OZ v Doľanoch schvaľuje Plán zasadnutí OZ v Doľanoch na rok 2019:
Štvrtok 07. februára 2019
Štvrtok 04. apríla 2019
Štvrtok 06. júna 2019
Štvrtok 05. septembra 2019
Štvrtok 12. decembra 2019
Druhé riadne zasadnutie sa konalo už v inom termíne ako je uvedené na zápisnici, a to 11.4.2019 alebo 14.4.2019 ako je uvedené na webovej stránke obce v názve zápisnice – vyberte si. Napriek tomu, že uznesenia sa musia plniť. (Starosta argumentoval časťou zákona o termínoch zasadnutí – tu pochybnosti neboli.) Termín sa posúva v nevyhnutnom prípade, napríklad, ak sa z časových dôvodov poslanci pre množstvo materiálu nestihnú pripraviť, alebo ak dôležitý materiál bol z nejakých dôvodov poskytnutý neskôr a je nutné ho schváliť na danom rokovaní OZ alebo kvôli inému dôležitejšiemu termínu – možno „viz major“ príčina. Nebol to ani jeden z týchto dôvodov. Starosta proste nerešpektoval uznesenie schválené poslancami.
Nastal pokus o zrušenie tohto uznesenia na ďalšom zasadnutí. (Je pridané za článkom pod č. 1.) Po tejto procedurálnej chybe, keďže v podstate nehlasovali, stále platilo uznesenie s pôvodnými termínmi. Schvaľovanie mohli zopakovať a problém by bol vyriešený.
Ak starosta nemôže zvolať zasadnutie, tak rokovanie vedie zástupca starostu. Ak zástupca starostu nemôže viesť rokovanie OZ, tak sa na začiatku volebného obdobia volí poslanec, ktorý môže rokovania OZ viesť z poverenia poslancov. Na ustanovujúcom rokovaní OZ bola schválená Iveta Bednarovská, tá sa však mandátu poslanca vzdala, a tak na tomto zasadnutí sa mal schváliť ďalší poslanec. Zabudli na tento bod zo zákona? Ako prebehla príprava na prerokovanie tohto bodu?
Zástupkyňa starostu JUDr. Ida Konopová v rámci diskusie o schválení termínov zasadnutí OZ pripomenula, že dodali klauzulu (je v uznesení?), že v odôvodnených potrebách sa termín posunie a vraj poslanci si vyhradzujú právo zmeny termínu. Vôbec nerešpektovala pripomienky poslanca Ľubora Lazara, že kvôli plánovaniu si pracovných povinností, je dôležité, aby vedeli, kedy bude zastupiteľstvo. Počas celej diskusie sa hovorilo o štyroch zasadnutiach OZ v budúcom roku a vraj skôr budú mať viac pracovných stretnutí. Nakoniec schválili päť termínov, pretože starosta vyrátal, že by počet zasadnutí mal byť päť a šieste podľa potreby. (Trochu matematiky: 12 mesiacov deleno 4 zasadnutia sa rovná jedno zasadnutie v rámci troch mesiacov tak, ako ukladá zákon. ) Na zasadnutí 13.12.2018 hovorili tiež o šiestich zasadnutiach, ale schválili päť termínov s tým, že šiesty bude podľa potreby, to sa však do zápisnice nedostalo. Takže dlho diskutovaná situácia nakoniec dospela k rovnakému záveru ako rok pred tým.
Takže po novom budú rokovania zastupiteľstva „možno“ v roku 2020 v termínoch uvedených v uznesení nižšie. (bod č.2.)
Pani hlavná kontrolórka dostáva plat od obyvateľov obce a tí majú právo vedieť, akú prácu za tieto peniaze odvádza. V 2. polroku spracovala kontrolu zverejňovania materiálov. Poslanci jej plán práce majú schvaľovať a obyvatelia majú byť o tom informovaný. Nestalo sa tak. Jej informácia o výsledkoch kontroly na zastupiteľstve bola minimálna. K zverejneniu príloh uviedla, že prílohy zo zasadnutia OZ, napríklad, v Dubovej (náš vzor), zverejňujú na svojej webovej stránke. Pani zástupkyňa starostu JUDr. Ida Konopová povedala, že prílohy si obyvatelia v Doľanoch môžu ísť prečítať na obecný úrad. Čiže žiadne vychádzanie v ústrety občanom. Naopak, čo najviac sťažiť prístup k informáciám. Predpokladom je, že ak je obyvateľ zamestnaný, tak sa nebude môcť zastaviť na úrade, aby si prečítal bližšie informácie o rokovaní na zasadnutiach. Pritom má právo sa bez problémov dostať k informáciám o samospráve. Na webovej stránke by si ich mohol prečítať kedykoľvek.
- ja -