Pôsobnosť obce pri realizácii výkonu samosprávy obce je demonštratívnym spôsobom vymedzená v § 4 ods. 3 zákona o obecnom zriadení. V zmysle § 4 ods. 3 písm. b) zákona o obecnom zriadení je súčasťou výkonu samosprávy aj zostavovanie a schvaľovanie rozpočtu obce a záverečného účtu obce.
V zmysle § 4 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy, rozpočet obce je základom finančného hospodárenia obce, ktorým sa riadi financovanie úloh a funkcií obce v príslušnom rozpočtovom roku.
Obyvateľ obce má právo aktívne sa podieľať na záležitostiach, ktoré sa týkajú života obce. Takouto záležitosťou je aj rozpočet obce. Zákon o obecnom zriadení v ustanoveniach § 9 ods. 2 zákona o obecnom zriadení ukladá obci povinnosť obci zverejniť návrh rozpočtu minimálne 15 dní pred jeho schválením, a to spôsobom v obci obvyklým. Obyvatelia obce majú zároveň právo vyjadriť sa k návrhu rozpočtu.
Proces navrhovania, schvaľovania či pozmeňovania rozpočtu patrí medzi základné otázky života obce. Aj takouto formuláciou zákonodarca poukázal na dôležitosť tohto procesu, pričom právo rozhodovať o ňom zveril obecnému zastupiteľstvu, ako zastupiteľskému zboru obce (§ 11 ods. 1 zákona o obecnom zriadení).
Aj keď to zákon výslovne neuvádza, na základe vyššie uvedeného konštatujeme, že obec je povinná zverejniť na obecnej tabuli (alebo iným spôsobom v obci obvyklým) aj zmeny rozpočtu obce, nakoľko ide o základné otázky života obce, na ktorých správe a riadení majú jednotliví obyvatelia obce právo sa podieľať. Obyvateľom obce musí ostať zachované právo podieľať sa na správe vecí verejných ako i právo na informácie, ktoré sa zabezpečí zverejnením zmien rozpočtu minimálne 15 dní pred ich schválením.
Mgr. Igor Šumichrast, advokátsky koncipient
spracoval Mgr. Matej Trnavský, advokátsky koncipient