Stanislava Oravcová (stanislava.oravcova@dolany.sk)
Zuzana Zajíčková
Daniel Ďurďovič
Denisa Schwarzová
Petra Oravcová
Jozef Slaninka
Zuzana Banárová
vyvíja aktivity na podporu propagácie kultúrnych aktivít
spolupracuje so všetkými záujmovými organizáciami, spolkami a politickými stranami a fyzickými či právnickými osobami pri organizovaní kultúrno-spoločenských podujatí v obci
pripravuje kalendár kultúrnych a športových podujatí v obci
predkladá návrhy na finančné zabezpečenie športových a kultúrnych podujatí
aktivizuje a zapája mládež do činnosti obce
sleduje stav, udržiavanie a celkové využitie športových zariadení v obci a kultúrneho domu
zabezpečuje zápis do kroniky obce
úzko spolupracuje so škôlkou a školou v obci, navrhuje a realizuje spoločné aktivity pre obec a podporuje rozvoj vzdelávania s nimi
vyjadruje sa k činnosti a koncepcii materskej škôlky a základnej školy v obci
predkladá návrhy na skvalitnenie starostlivosti a výchovno-vzdelávacích služieb poskytovaných v škôlke a škole
kontroluje predškolskú a školskú jedáleň, či kvalita stravovania a čistoty v zariadení spĺňajú všetky zákonné normy
rokuje o návrhoch všeobecne záväzných nariadení a o ich dodatkoch
priebežne sleduje výzvy na projekty financované zo štrukturálnych fondov alebo grantov
v potrebnom rozsahu spolupracuje s ostatnými komisiami obecného zastupiteľstva
vyjadruje sa k všeobecne záväzným nariadeniam obce a k ich dodatkom, ktoré sa týkajú náplne práce komisie
Samospráva, ak je zriaďovateľom materskej školy a základnej školy, spravuje ich budovy, jedálne, ich vnútorné i vonkajšie zariadenie a technické vybavenie. Peniaze do týchto zariadení idú z rozpočtu obce, základnú školu dostáva financie od štátu. Obec sa finančne podieľa aj na stravovaní detí, preto sa musí zaujímať aj o kvalitu jedál. Samospráva vymenováva riaditeľov týchto zariadení, preto by sa mala zaujímať aj o školský vzdelávací program a v škôlke o výchovný program. Z toho dôvodu sú do rád škôlky a školy vymenovávaní poslanci. Školská rada je považovaná za záujmovú samosprávu a okrem poslancov v nej môžu mať zastúpenie rôzne združenia, ktoré úzko spolupracujú so školou a samozrejme aj žiaci a ich rodičia. Existencia záujmovej samosprávy je na Slovensku garantovaná Ústavou SR, v ktorej je právo slobodne sa združovať zaručené. Do rady školy OZ na svojom prvom riadnom zasadnutí zvolilo poslancov Stanislavu Oravcovú a Jána Demoviča. Do rady škôlky Ivetu Bednarovskú. Ich úlohou je kontrolovať, či je všetko v poriadku. O svojej kontrole by mali informovať na zasadnutí OZ ostatných poslancov a aj obyvateľov obce. (Vyhláška Ministerstva školstva SR o pôsobení školských rád je na podstránke tejto stránky: https://www.dolanskenovinky.sk/komisie-oz-do%C4%BEany/komisia-rozvoja-vzdelavania-kultury-a-sportu/%C5%A1kolska-rada-v-%C5%A1kole-a-v-%C5%A1k%C3%B4lke). Ak má rodič sťažnosť, pripomienku alebo návrh na vzdelávací proces v škole, výchovný proces v škôlke alebo na jedáleň, môže sa obrátiť na povereného poslanca a s ním doriešiť danú záležitosť. Podľa Zákona o obecnom zriadení Zákon NR SR č. 369/1990 Z.z § 25 Povinnosti a oprávnenia poslancov podľa odseku (7) Poslanec je povinný na požiadanie informovať voličov o svojej činnosti a činnosti obecného zastupiteľstva.
V rámci samostatnej, originálnej kompetencie obec:
1. zriaďuje a zrušuje:
a) základné umelecké školy,
b) materské školy,
c) školské kluby detí,
d) školské strediská záujmovej činnosti,
e) centrá voľného času,
f) zariadenia školského stravovania pre žiakov základných škôl a pre deti materských škôl,
g) jazykové školy pri základných školách,
h) strediská služieb škole,
i) školské internáty,
2. vytvára podmienky na:
a) výchovu a vzdelávanie detí a žiakov najmä tým, že zriaďuje školy a školské zariadenia,
b) plnenie povinnej školskej dochádzky v základných školách, ktorých je zriaďovateľom,
c) zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom,
d) zabezpečenie výchovy a vzdelávania detí a žiakov s mimoriadnym nadaním a talentom v školách a v školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom.
3. vo veciach výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom:
a) kontroluje kvalitu podávaných jedál v školských jedálňach,
b) poskytuje právne poradenstvo riaditeľom,
c) môže na základe dohody vykonávať administratívno-technické práce na mzdovom úseku a pracovnoprávnom úseku pre školy a školské zariadenia,
d) vedie personálnu agendu riaditeľov,
e) predkladá obecnej školskej rade na vyjadrenie
1) informácie o pedagogicko-organizačnom a materiálnom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu škôl a školských zariadení,
2) návrh rozpisu finančných prostriedkov pre školy a školské zariadenia pridelených krajským školským úradom,
3) správu o výsledkoch hospodárenia škôl a školských zariadení,
4) správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom podľa § 14 ods. 5 písm. e) Zákona o štátnej správe v školstve,
5) koncepciu investičného rozvoja škôl a školských zariadení,
6) návrhy na zriaďovanie alebo zrušovanie škôl a školských zariadení,
7) návrhy na zriadenie tried s rozšíreným vyučovaním vyučovacieho predmetu alebo skupiny predmetov,
8) návrhy na zriadenie tried pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovnovzdelávacími potrebami a deti a žiakov s mimoriadnym nadaním a talentom,
f) spolupracuje s inými obcami, orgánmi školskej samosprávy, príslušným krajským školským úradom a inými štátnymi orgánmi, s fyzickými osobami a inými právnickými osobami, s riaditeľmi pri zabezpečení personálneho obsadenia škôl a školských zariadení pedagogickými zamestnancami a nepedagogickými zamestnancami, s príslušným samosprávnym krajom pri zabezpečení ubytovania zahraničných lektorov pôsobiacich v školách a v školských zariadeniach a s občianskymi združeniami a inými právnickými osobami zaoberajúcimi sa záujmovou činnosťou detí a mládeže a športom a pri zabezpečovaní predmetových olympiád a súťaží detí a žiakov škôl a školských zariadení,
g) prerokuje školský vzdelávací program a výchovný program.
Obec pri prenesenom výkone štátnej správy:
1. zriaďuje a zrušuje základné školy podľa siete,
2. vykonáva štátnu správu v prvom stupni vo veciach ohrozovania výchovy a vzdelávania maloletého alebo zanedbávania starostlivosti o povinnú školskú dochádzku žiaka
3. ako školský úrad vykonáva štátnu správu v druhom stupni vo veciach, v ktorých v prvom stupni rozhodol riaditeľ základnej školy, ktorej je príslušná obec zriaďovateľom.
4. Vo veciach výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach, ktorých je zriaďovateľom:
a) kontroluje dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov v oblasti výchovy a vzdelávania s výnimkou kontroly podľa §13 Zákona o štátnej správe v školstve a v oblasti školského stravovania,
b) vydáva organizačné pokyny pre riaditeľov, najmä organizačné pokyny na príslušný školský rok,
c) poskytuje odbornú a poradenskú činnosť školám a školským zariadeniam.
Právny stav k: 27.05.2019
Dňa 10. mája 2019 Národná rada Slovenskej republiky opätovne schválila prezidentom Slovenskej republiky vetovaný zákon o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Nový zákon“).
Tento zákon vstúpi do účinnosti dňa 01. septembru 2019, pričom zruší a v plnom rozsahu nahradí doterajší zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a s tým súvisiace právne predpisy:
• nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 422/2009 Z. z., ktorým sa ustanovuje rozsah priamej vyučovacej činnosti a priamej výchovnej činnosti pedagogických zamestnancov
• vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 437/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné požiadavky pre jednotlivé kategórie pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov
• vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 445/2009 Z. z. o kontinuálnom vzdelávaní, kreditoch a atestáciách pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov.
Samotným dôvodom prijatia Nového zákona je nanovo upraviť:
práva a povinnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca,
výkon pracovnej činnosti a predpokladov na výkon pracovnej činnosti,
kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti a náležitostí s ním súvisiacich,
profesijný rozvoj pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov (vzdelávania, kariérny rast, príplatok za profesijný rozvoj a systém výkonu atestácii vo väzbe na profesijné štandardy),
systém akreditácií,
starostlivosť o pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca a morálne oceňovanie,
Centrálny register pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení.
Koncepcia Nového zákona je rozdelená do dvoch zásadných oblastí, ktorými sú pracovnoprávne vzťahy pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a ich profesijný rozvoj, ktorý sa realizuje najmä formou ďalšieho profesijného vzdelávania a atestáciami. Zavedením Nového zákona do praxe sa očakáva skvalitnenie práce pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov vytvorením vhodného pracovného prostredia a zlepšenia klímy školy alebo školského zariadenia, ako aj zvýšenie ochrany práv pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov a zvýšenie ich spoločenského uznania.
Z dôvodu rozsiahlosti Nového zákona, do pozornosti vyberáme najpodstatnejšie zmeny, ktoré so sebou priniesie nová právna úprava so začiatkom školského roka.
Práva a povinnosti pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca (§ 3 až § 5)
Nový zákon zavádza právo na ochranu pred prejavmi sociálno-patologického správania na pracovisku zo strany vedúcich pedagogických zamestnancov, vedúcich odborných zamestnancov, ďalších zamestnancov školy alebo školského zariadenia, zriaďovateľa, zákonných zástupcov, iných fyzických osôb alebo právnických osôb (mobing, bossing a pod.) a zároveň definuje podrobnosti o práve na ochranu pred neodborným zasahovaním do výkonu pracovnej činnosti. Pedagogickí a odborní zamestnanci budú povinní zdržať sa konania, ktoré vedie k porušovaniu práv ostatných zamestnancom a zároveň budú povinní správať sa v súlade s Etickým kódexom pedagogických a odborných zamestnancov, ktorý na tieto účely vydá a zverejní Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len „Ministerstvo“).
Etický kódex ako nový inštitút bude môcť zamestnávateľ rozpracovať v pracovnom poriadku v súlade so zameraním školy alebo školského zariadenia. Medzi ďalšie nové povinnosti pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov bude povinnosť absolvovať aktualizačné vzdelávanie v súlade s potrebami školy a školského zariadenia v rozsahu 20 hodín za dva školské roky; doklady o absolvovaní aktualizačného vzdelávania budú tvoriť súčasť atestačného portfólia. Učitelia základných škôl budú počas externého testovania povinní vykonávať dozor v triedach.
Zjednotenie pojmu „pracovná činnosť“ (§ 6) a predpoklady na výkon pracovnej činnosti (§9)
Nový zákon zavádza pre pedagogických zamestnancov aj odborných zamestnancov jednotný pojem pracovná činnosť, pričom na tieto účely špecifikuje aj samostatne jednotlivé činnosti pedagogických zamestnancov a činnosti odborných zamestnancov. Ďalej definuje predpoklady na výkon pracovnej činnosti, ktoré musí pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec spĺňať po celý čas výkonu pracovnej činnosti. Povinnosťou bude ovládať jazyk národnostnej menšiny, ako predpoklad na vyučovanie predmetu v jazyku národnostnej menšiny (okrem učiteľa slovenského jazyka) v škole s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny a na výkon pracovnej činnosti v školskom zariadení s výchovným jazykom národnostnej menšiny.
Povinnosť spĺňať predpoklady na výkon pracovnej činnosti sa v zmysle prechodných ustanovení nebude vzťahovať na tých pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ktorí vykonávali do 31. augusta 2019 pedagogickú činnosť alebo odbornú činnosť a spĺňali predpoklady na výkon pedagogickej činnosti alebo odbornej činnosti podľa predpisov účinných do prijatia účinnosti Nového zákona. Podobne sa zachovávajú aj výnimky, uznané do 31. októbra 2009, a to v oblasti kvalifikačného predpokladu vzdelania. Prechodné ustanovenie (§ 87) pamätá aj na pedagogických zamestnancov, ktorým bola uznaná výnimka zo vzdelania a ktorí predstavujú v súčasnosti skupinu pedagogických zamestnancov starších ako 60 rokov a na možnosť znížiť rozsah povinnosť učiteľov profesijných predmetov vyučovať predmety svojej aprobácie.
V súvislosti s výkonom pracovnej činnosti, Nový zákon ohraničuje vekovú lehotu dokedy môžu pedagogickí a odborní zamestnanci túto činnosť vykonávať. Pracovný pomer pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca sa skončí najneskôr uplynutím školského roka, v ktorom dovŕšil 65 rokov veku; ak ide o riaditeľa, uplynutím funkčného obdobia, v ktorom dovŕšil 65 rokov veku. Zamestnávateľ môže s pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom, ktorý dovŕšil 65 rokov veku uzatvoriť pracovný pomer len na dobu určitú, najkratšie na jeden školský rok, v ktorom dovŕšil hornú hranicu 65 rokov. U pedagogického alebo odborného zamestnanca, ktorý dovŕšil vek 65 rokov do 31. augusta 2019, sa skončí pracovný pomer najneskôr 31. augusta 2020.
Posudzovanie splnenia kvalifikačných predpokladov (§ 14)
Návrh zákon v tejto časti zavádza nový postup pri posudzovaní plnenia kvalifikačných predpokladov. Zamestnávateľ bude povinný oznámiť nespĺňanie kvalifikačných predpokladov pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi písomne, s tým, že Nový zákon rieši aj ďalší postup, v prípade ak daný pedagogický alebo odborný zamestnanec nesúhlasí s výsledkom posúdenia splnenia kvalifikačných predpokladov
Zavedenie nových kategórii pedagogických a odborných zamestnancov (§ 19 až § 27)
Sprehľadňujú sa kategórie pedagogických zamestnancov do dvoch skupín, a to pedagogických zamestnancov zodpovedných za uskutočňovanie školského vzdelávacieho programu a výchovného programu a pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho programu alebo výchovného programu. Nanovo sa ustanovuje kategória pedagogických zamestnancov školský tréner, ktorá nahrádza doterajšiu kategóriu tréner športovej školy a tréner športovej triedy. Novou kategóriou pedagogických zamestnancov bude aj učiteľ profesijného rozvoja, ktorý sa člení na nové podkategórie lektor vzdelávania, metodik profesijného rozvoja a konzultant atestačného konania. Medzi pedagogických zamestnancov sa zaraďuje aj školský špeciálny pedagóg, ktorý bol v minulosti kategóriou odborných zamestnancov. Zavádza sa nová kategória odborných zamestnancov – kariérový poradca, čo súvisí s úlohami centier pedagogicko-psychologického poradenstva v oblasti koordinácie odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce.
Zmena systému vzdelávania pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca (§ 42 a nasl.)
Nový zákon zmení jednak systém funkčného vzdelávania. Ten sa po novom navrhuje organizovať ako program funkčného vzdelávania, ktorý bude členený na základný modul a rozširujúce moduly, ktorý bude schvaľovať Ministerstvo. Základný modul funkčného vzdelávania absolvuje pedagogický zamestnanec alebo odborný zamestnanec pred začiatkom výkonu funkcie riaditeľa a rozširujúce moduly funkčného vzdelávania najneskôr do piatich rokov od začiatku výkonu funkcie riaditeľa. Neabsolvovanie rozširujúcich modulov funkčného vzdelávania najneskôr do piatich rokov od začiatku výkonu funkcie riaditeľa bude jedným z nových dôvodov pre odvolanie riaditeľa zriaďovateľom (pozn. nepriama novela zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v platnom znení).
V rámci prechodných ustanovení je však riešená úprava prechodu predchádzajúcich pravidiel uplatňovaných vo funkčnom vzdelávaní na nové podmienky. Funkčné vzdelávanie, ktoré sa ukončí po účinnosti Nového zákona a funkčné vzdelávanie, ktorého platnosť neskončila podľa predpisov účinných do 31. augusta 2019, bude považované za základný modul funkčného vzdelávania, čím sa vytvoria predpoklady pre potrebu ďalšieho vzdelávania v oblasti riadenia škôl a školských zariadení. Naopak, funkčné vzdelávanie, ktoré bolo platné na základe absolvovaného funkčného inovačného vzdelávania, bude považované za absolvovaný celý program funkčného vzdelávania. Na zabezpečenie právneho kontinua pri výberových konaniach na miesta riaditeľov krátko po nadobudnutí účinnosti Nového zákona sa do 31. decembra 2022 nebude od uchádzačov vyžadovať absolvovanie základného modulu funkčného vzdelávania.
Zmena sa dotkne aj systému vzdelávania pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Do tohto systému sa totižto zavádza pojem „kvalifikačné vzdelávanie“, ktoré zahŕňa doterajšie doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium organizované vysokými školami. Zavádza sa tiež pojem „predatestačné vzdelávanie“, ktorého poskytovateľom je atestačná organizácia a toto vzdelávanie sa organizuje ako jednoduchý program a program členený na moduly, ktoré schvaľuje ministerstvo školstva. Pri inovačnom vzdelávaní sa zavádza zjednodušený systém, v ktorom nebude potrebné schválenie jednotlivých programov vzdelávania, ale poskytovatelia budú môcť organizovať viaceré programy inovačného vzdelávania na základe a v rozsahu oprávnenia, ktoré vydá ministerstvo školstva.
Zrušenie kreditového systému a zavedenie nového príplatku za profesijný rozvoj (§ 14e zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme)
Nový zákon zruší kreditový systém, pričom na druhej strane zavedie nový druh príplatku a to príplatok za profesijný rozvoj, ktorý je nástrojom na riadenie profesijného rozvoja v záujme zvyšovania odbornosti a kvality výchovy a vzdelávania a kvality výkonu špecializovaných činností. Pedagogickému zamestnancovi a odbornému zamestnancovi sa bude tento príplatok za profesijný rozvoj uznávať za úspešné absolvovanie rozširujúceho štúdia, špecializačného vzdelávania, inovačného vzdelávania a štátnej jazykovej skúšky. Za ostatné druhy vzdelávania pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca sa príplatok za profesijný rozvoj uznávať nebude.
Z dôvodu zabezpečenia právnej istoty vo veciach vyplácania kreditových príplatkov podľa predpisov účinných do 31. augusta 2019 sa ustanovuje, že kreditový príplatok priznaný pedagogickému zamestnancovi alebo odbornému zamestnancovi podľa predpisov účinných do 31. augusta 2019 sa bude považovať za nový príplatok za profesijný rozvoj, pričom bude možné ho vyplácať až do 31. augusta 2026.
Nový systém atestácií (§ 59 až § 62)
Novým spôsobom sa upravujú podmienky a obsah atestácií pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov. Zrušuje sa písanie atestačnej práce. Namiesto tejto práce bude pedagogický zamestnanec a odborný zamestnanec obhajovať atestačné portfólio, ktoré bude obsahovať súbor dokladov preukazujúcich profesijné kompetencie a reálne výstupy z výchovno-vzdelávacej činnosti.
Zjednodušený „centrálny register“ (§ 76 až § 78)
Nový zákon zavádza zjednodušený pojem informačného systému verejnej správy,ktorého správcom je Ministerstvo. Namiesto pôvodného názvu „Centrálny register pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov a ďalších zamestnancov škôl a školských zariadení“ sa zavádza jednoduchý názov „Centrálny register“. Zároveň dôjde k redukcii údajov povinne vedených v tomto registri. Na samotnom získavaní požadovaných údajov sa budú podieľať školy a školské zariadenia resp. zamestnávatelia zamestnancov škôl a školských zariadení.
Mgr. Miriama Draškovičová, advokátsky koncipient