stanovovanie regulatívy priestorového usporiadania a funkčného využívania územia,
sledovanie, posudzovanie a vyhodnocovanie stavu územia a možností jeho využitia,
posudzovanie potrebnosti uskutočňovania zmien a ich priestorové, územno-technické a ekologické dôsledky
stanoviť koncepciu rozvoja územia, urbanistickú koncepciu rešpektujúc hodnoty územia,
podporovať obnovu a rozvoj sídelnej štruktúry a zabezpečovať kvalitné životné prostredie pre ľudí
koordinovať zámery v území
vymedziť verejný záujem na využívaní územia
evidencia údajov a informácií o území,
identifikovanie problémov v území,
stanovovať podmienky pre umiestňovanie a priestorové usporiadanie stavieb
určovať urbanistické a architektonické požiadavky na využívanie územia, zmeny využívania územia a na stavby
poskytovanie informácií občianskej, investorskej a odbornej sfére,
riešenie vecnej a časovej koordinácie výstavby, územno-technických, organizačných a investičných opatrení (vrátane urbanisticko-ekonomického vyhodnotenia) vytvárať podklady pre programy hospodársko-sociálneho rozvoja,
vytvárať podmienky pre znižovanie nebezpečia prírodných katastróf a podmienky pre zabezpečenie civilnej ochrany
podporovať rôznorodosť charakteru urbanizovaného aj nezastavaného prostredia a osobitosť identity urbanistických celkov
vytvárať predpoklady pre trvalý súlad všetkých činností v území a pre zachovanie prírodných a civilizačných hodnôt územia vrátane urbanistického a architektonického dedičstva
vytvárať podmienky pre odstraňovanie dôsledkov ekonomických zmien
posudzovať vplyv zmien v území na verejnú infraštruktúru
posudzovať a hodnotiť územno-technické dôsledky pripravovaných stavieb a iných opatrení v území a navrhovať ich rozsah
Postup:
zverejnenie oznámenia o začatí obstarávania ÚPN;
zozbieranie ÚPD, územnoplánovacích podkladov a ostatných podkladov a vyhodnotenie ich využiteľnosti;
určenie potreby a rozsahu doplnenia územnotechnických podkladov, ktoré treba obstarať, a ich obstaranie; pre ďalší postup prác na ÚPN je nevyhnutné nielen určiť, aké územnotechnické podklady treba zabezpečiť, ale aj ich zabezpečiť a mať ich k dispozícii ešte pred spracovaním zadania ÚPN obce; bez kompletných podkladov sa nedá naplniť nasledujúci bod tejto etapy prác;
určenie hlavného účelu a predmetu riešenia ÚPN.
Územný plán obce sa s ohľadom na § 13 ods. 1 Stavebného zákona člení na záväznú časť a na smernú časť, pričom jeho obsahové náležitosti sú okrem ustanovenia § 11 ods. 5 a ods. 6 uvedeného zákona, podrobne upravené aj v § 12 vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii v znení neskorších predpisov.
Vo všeobecnosti platí, že schvaľujúci orgán určí v súlade s § 13 ods. 2 Stavebného zákona záväznú časť a smernú časť územnoplánovacej dokumentácie, pričom územný plán obce alebo územný plán zóny (vypracovaný za podmienok ustanovených v § 12 ods. 1 Stavebného zákona) schvaľuje obec. Obec schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu a jej záväzné časti vyhlasuje všeobecne záväzným nariadením. Obec zverejní záväzné časti územnoplánovacej dokumentácie:
vyvesením na úradnej tabuli najmenej na 30 dní, ako aj iným v mieste obvyklým spôsobom,
doručením dotknutým orgánom.
Absencia vyhlásenia záväznej časti vo všeobecne záväznom nariadení spôsobuje neplatnosť územného plánu obce ako celku, nakoľko v súvislosti s jeho publikáciou nebol dodržaný zákonom vyžadujúci spôsob. Aj z prvej vety ustanovenia § 6 ods. 8 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov vyplýva, že všeobecne záväzné nariadenie sa musí vždy vyhlásiť. Preto pokiaľ Stavebný zákon spája vyhlásenie záväzných častí územného plánu obce prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia, je takýto vopred stanovený spôsob zverejnenia nutnou podmienkou pre samotnú platnosť územného plánu obce.
Obec sa pri vydávaní stavebných povolení musí riadiť záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Takáto záväznosť vyplýva z ustanovenia § 27 ods. 6 Stavebného zákona.
Mgr. Miriama Draškovičová, advokátsky koncipient