Žiadna platná právna úprava neobsahuje priamy zákaz pre obec v otázke preberania právnej úpravy predpisov vyššej právnej sily do všeobecne záväzného nariadenia obce. Z pohľadu tvorby všeobecne záväzných predpisov však neodporúčame kopírovanie textov zákonov v celých či väčších rozsahoch, a to najmä z dôvodu častej zmeny zákonov a iných predpisov, ktoré tak následne v miestnych VZN nebudú aktuálne zachytené. Zároveň platí zásada už z čias rímskeho práva, že neznalosť práva neospravedlňuje. Táto zásada je vyjadrená v § 15 zákona č. 400/2015 Z. z. Zákon o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky takto:
„O všetkom, čo bolo v zbierke zákonov vyhlásené, sa má za to, že dňom vyhlásenia sa stalo známym každému, koho sa to týka.“
Preto preberanie právnej úpravy právnych predpisov vyššej právnej sily do právnej úpravy všeobecne záväzného nariadenia je v praxi (najmä pri výkone dozoru prokurátorov podľa § 20 Zákona č. 153/2001 Z. z. o prokuratúre v platnom znení) považované za duplicitné a nadbytočné, avšak nepredstavuje takú vadu, ktorá by mala za následok neplatnosť samotného všeobecne záväzného nariadenia obce.
V každom VZN tak odporúčame individuálne posúdiť, ktoré časti všeobecne záväzných právnych predpisov obec preberie do textu VZN tak, aby bolo zrozumiteľné pre každého a neobsahovalo časti duplicitné či následne neaktuálne pri porovnaní s príslušnými textami zákonov a iných predpisov.
JUDr. Dagmara Pagáčová
Centrálny odborný portál pre samosprávu
Čo by sa malo zverejňovať
Starosta ako povinná osoba zo zákona, ktorá riadi samosprávu obce, musí zabezpečiť zverejňovanie dokumentov - interných predpisov obce, podľa ktorých sa obec riadi. Okrem Štatútu obce, ktorý je základným normatívno-právnym a organizačným predpisom obce - čiže ide akoby o ústavu obce, sú to minimálne aj nasledujúce predpisy: (Ak budú zverejnené na webovej stránke obce, presmerujeme vás na ňu. )
Rokovací poriadok - aktualizovaný uznesením na 2. riadnom zasadnutí obecného zastupiteľstva dňa 7.2.2019 . Vzhľadom na to, že obsahuje bod, ktorý nie je v súlade s legislatívou, mal by sa opätovne prerokovať. Zmeniť a doplniť množstvo chýbajúcich bodov, aby mal výpovednú hodnotu.
https://www.dolany.sk/wp-content/uploads/2019/02/Rokovac%C3%AD-poriadok-OZ-Do%C4%BEany.pdf
Organizačný poriadok Obecného úradu - nie je zverejnený, predpokladáme, že neexistuje, pretože povinnosti zo zákona sa musia plniť
Pracovný poriadok zamestnancov obce - nie je zverejnený, predpokladáme, že neexistuje, pretože povinnosti zo zákona sa musia plniť
Poriadok odmeňovania zamestnancov obce - nie je zverejnený, predpokladáme, že neexistuje, pretože povinnosti zo zákona sa musia plniť
Zásady odmeňovania poslancov OZ - https://www.dolany.sk/wp-content/uploads/2018/11/Z%C3%A1sady-odme%C5%88ovania-OZ-v-Do%C4%BEaoch-1.pdf
Zásady hospodárenia s majetkom obce - Toto nariadenie bolo obsiahnuté v pôvodnom štatúte obce, ale vzhľadom na to, že vo volebnom období 2018 - 2022 bolo zmenené a základy zásad sa do nového nedali, tak sa musia schváliť nové. Po nátlaku dvoch poslancov, boli zásady prijaté až 10.12.2020.
Zásady hospodárenia s finančnými prostriedkami obce - nie je zverejnený, predpokladáme, že neexistuje, vzhľadom na zrušenie pôvodného štatútu, kde boli aspoň čiastočne obsiahnuté.
Zásady na ochranu majetku obce - nie je zverejnený, predpokladáme, že neexistuje. V pôvodnom štatúte boli čiastočne spomenuté.
Registratúrny poriadok obce - ide o interný doklad, ktorý nepodlieha schvaľovaniu obecným zastupiteľstvom a nie je potrebné ho ani zverejňovať. Registratúrny poriadok schvaľuje Ministerstvo vnútra SR, štátny archív. Návrh RP zo dňa 20.8.2019 štátny archív dňa 22.10.2018 schválil s tým, že registratúrny denník bude od 1.1.2018 dopracovaný aj v elektronickej podobe. (odpoveď od OÚ Doľany)
Okrem toho je povinnosťou starostu zverejniť na webovej stránke, ak je zriadená, aj ostatné smernice (napríklad, požiarne poplachové), metodické pokyny, príkazy, rozhodnutia , organizačné oznámenia, sadzobníky poplatkov a všetky platné VZN (Všeobecné záväzné nariadenie je podzákonný právny predpis, preto ním nemožno zasahovať do súkromného a rodinného života fyzickej osoby a ani obmedzovať jej základné práva a slobody.)
Zverejnené musia byť z dôvodu informovania občanov ako štatutárne orgány obce, t.j. starosta a obecné zastupiteľstvo, majú podľa týchto, v podstate vlastných predpisov, ktoré si sami schválili, riadiť samosprávu a aj samotní obyvatelia musia vedieť, aké predpisy a nariadenia musia dodržiavať.
Informácie sa zverejňujú predovšetkým spôsobom umožňujúcim hromadný prístup – internetová adresa obce. Informácie, ktoré ako povinná osoba má zverejniť starosta sa zverejňujú aj v sídle obce na úradnej tabuli.
Podľa § 6 v Zákone č. 369/1990 Zb.Zákon Slovenskej národnej rady o obecnom zriadení bod (3) má byť návrh nariadenia, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejnené obcou jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu tohto nariadenia. Návrh nariadenia sa zverejní aj na webovom sídle obce v tej istej lehote. Občania ho v tomto čase môžu pripomienkovať a svoje návrhy, zmeny, doplnky predložiť v písomnej forme s odôvodnením na obecný úrad najneskôr 5 dní pred zasadnutím OZ.
(1) Obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia; nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.
(2) Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať nariadenie len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach. Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.
(3) Návrh nariadenia, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejní obec jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia. Návrh nariadenia sa zverejní aj na webovom sídle obce v tej istej lehote.
(4) Dňom vyvesenia návrhu nariadenia začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu nariadenia v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade. Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu, a to doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí navrhovateľ nariadenia prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené.
(5) V prípade ohrozenia, mimoriadnej udalosti, odstraňovania následkov mimoriadnej udalosti, ak právny predpis, na základe ktorého sa nariadenie prijíma, nebol včas zverejnený v Zbierke zákonov alebo ak je potrebné zabrániť škodám na majetku, postup podľa odsekov 3 a 4 sa nepoužije.
(6) Vyhodnotenie pripomienok uskutoční navrhovateľ nariadenia s príslušnou komisiou, ak je zriadená. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov.
(7) Vyhodnotenie pripomienok sa musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia.
(8) Nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní; účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. Ak je to odôvodnené naliehavým verejným záujmom, možno v nariadení výnimočne ustanoviť skorší začiatok jeho účinnosti, najskôr však dňom vyhlásenia.
(9) Vyvesenie nariadenia na úradnej tabuli v obci je podmienkou jeho platnosti; okrem toho sa nariadenie zverejní aj na webovom sídle obce.
(10) Nariadenia musia byť každému prístupné na obecnom úrade obce, ktorá ich vydala.
Ďalšími povinne zverejňovanými informáciami v zmysle § 5, informačného zákona sú:
– ods. 6) Osoba je povinná zverejniť označenie nehnuteľnej veci vrátane bytov a nebytových priestorov a hnuteľnej veci, ktorej nadobúdacia cena bola vyššia ako 30-násobok minimálnej mzdy vo vlasníctve štátu, verejnoprávnej inštitúcie, obce, VÚC, alebo orgánu verejnej moci, ktorý táto povinná osoba previedla do vlastníctva alebo ktorý prešiel do vlastníctva inej osoby než orgánu verejnej moci, dátum prevodu alebo prechodu vlastníctva a právny titul, ako aj informácie o osobných údajoch a iných identifikačných údajoch osôb, ktoré nadobudli majetok do vlastníctva a to v rozsahu:
a) meno a priezvisko, názov alebo obchodné meno
b) adresa pobytu alebo sídlo
c) identifikačné číslo, ak ide o právnickú osobu alebo fyzickú osobu – podnikateľa.
– ods. 7) Ustanovenie odseku 6) sa nevzťahuje na byty a nebytové priestory, ktoré boli prevedené do vlastníctva doterajšieho nájomcu za zákonom ustanovenú cenu podľa osobitného predpisu (zákon 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov). Za nadobúdaciu cenu na účely zverejnenia podľa odseku 6) sa považujú, ak ide o vlastné zhotovenie, náklady na zhotovenie a ak ide o bezodplatné nadobudnutie, cena obvyklá za obdobnú vec v mieste a čase nadobudnutia. Informácie podľa odseku 6) sa zverejňujú najmenej po dobu jedného roka odo dňa, keď došlo k prevodu alebo prechodu vlastníctva tak, ako je to uvedené vyššie. Tým nie je dotknutá povinnosť sprístupniť túto informáciu aj po uplynutí tejto doby (§6).
Obecné zastupiteľstvo ako štatutárny orgán musí prostredníctvom obecného úradu zverejniť:
- termíny zasadnutí obecného zastupiteľstva a návrh programu rokovania,
- zápisnice z verejných zasadnutí obecného zastupiteľstva,
- uznesenia obecného zastupiteľstva,
- texty návrhov všeobecne záväzných nariadení (VZN) v súlade s § 6 ods.3 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
- texty platných všeobecne záväzných nariadení do troch dní po ich schválení v obecnom zastupiteľstve,
- údaje o dochádzke poslancov obecného zastupiteľstva na rokovania do troch dní po skončení každého zasadnutia - v našej obci sa nezverejňuje sa
- výpisy o hlasovaní poslancov obecného zastupiteľstva po každom zasadnutí obecného zastupiteľstva, okrem tajného hlasovania a hlasovania na neverejnom zasadnutí - v našej obci sa nezverejňuje sa
PREHĽAD PREDPISOV, POKYNOV, INŠTRUKCIÍ A VÝKLADOVÝCH STANOVÍSK
(§ 5 ods. 1 zák. č. 211/2000 Z.z.)
Obec v súlade s ustanovením § 5 ods. 1 zák. č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov (ďalej len „ v z.n.p.“) zverejňuje nasledujúci prehľad predpisov, pokynov, inštrukcií a výkladových stanovísk, na základe ktorých koná a rozhoduje, vrátane tých, ktoré upravujú práva a povinnosti osôb k obci.
Základné právne predpisy, podľa ktorých sa obec MUSÍ riadiť a podľa ktorých MOŽE upraviť svoje VZN na mieru.
Ústava SR ako ústavný zákon č. 460/1992 Zb. v znení zmien a doplnení vykonaných ústavnými zákonmi,
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.n.p.,
Zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z.n.p.,
Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z.n.p.,
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v z.n.p. (Správny poriadok),
Zákon č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z.n.p.,
Zákon č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z.n.p.,
Zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z.n.p.,
Zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z.n.p.,
Zákon č. 582/2004 Z.z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady,
https://www.dolany.sk/wp-content/uploads/2018/08/dolany-vzn-o-miestnej-dani-za-ubytovanie.pdf
https://www.dolany.sk/wp-content/uploads/2018/08/dolany-vzn-o-dani-za-psa.pdf
https://www.dolany.sk/wp-content/uploads/2018/08/dolany-vzn-o-dani-z-nehnutelnosti.pdf
https://dolany.sk/wp-content/uploads/2018/08/dolany-vzn-miestne-dane-01-2009.pdf
Dodatky k VZN 1/2009:
Zákon č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v z.n.p.,
Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy v z.n.p.,
Zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v z.n.p.,
Zákon č. 431/2002 Zb. o účtovníctve v z.n.p.,
Zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.,
Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám v z.n.p. (zákon o slobode informácií),
Zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach,
Zákon č. 395/2002 Z.z. o archívoch a registratúrach v z.n.p.,
Zákon č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe,
Zákon č. 502/2001 o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niekt. zákonov v z.n.p.,
Zákon č. 253/1994 Z.z. Zákonník práce v z.n.p.,
Zákon č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z.n.p.,
Ústavný zákon č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v z.n.p.,
Zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z.n.p.,
Zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v z.n.p.,
Zákon č. 482/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov v z.n.p.,
Zákon č. 152/1994 Z.z. o sociálnom fonde v z.n.p.,
Zákon č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) v z.n.p., spolu s nasledujúcim zákonom tvorí jedno VZN
Zákon č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v z.n.p.,
https://www.dolany.sk/wp-content/uploads/2018/08/dolany-vzn-o-prispevku-na-stravovanie.pdf
Zákon č. 597/2003 Z.z. o financovaní ZŠ a školských zariadení v z.n.p.,
Zákon č. 154/1994 Z.z. o matrikách v z.n.p.
Zákon č. 470/2005 Z.z. o pohrebníctve v z.n.p., a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov
Zákon č. 131/2010 Z.z. o pohrebníctve v z.n.p.,
Zákon č. 42/1994 Z.z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z.n.p.,
Zákon č. 314/2001 Z.z. o ochrane pred požiarmi v z.n.p.,
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí v z.n.p.,
Zákon č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v z.n.p.,
Zákon č. 223/1991 Zb. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.n.p.,
https://www.dolany.sk/wp-content/uploads/2018/08/dolany-vzn-o-nakladani-s-odpadmi.pdf
Zákon č. 17/2004 Z.z. o poplatkoch za uloženie odpadov v z.n.p.,
Zákon č. 137/2010 Z.z. o ovzduší, https://dolany.sk/wp-content/uploads/2018/08/dolany-vzn_c_1_2018_o_poplatku_za_znecistenie_ovzdusia-1.pdf
Zákon č. 401/1998 Z.z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v z.n.p.,
Zákon č. 364/2004 Z.z. o vodách (vodný zákon) v z.n.p.,
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z.n.p.,
Zákon č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam v z.n.p.,
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v z.n.p.,
Zákon č. 168/1996 Z.z. o cestnej doprave v z.n.p.,
Zákon č. 96/1991 Zb. o verejných kultúrnych podujatiach v z.n.p.
Zákon č. 282/2002 Z. z.Zákon, ktorým sa upravujú niektoré podmienky držania psov
Zákon č. 85/2005 Z. z.Zákon o politických stranách a politických hnutiach
Zákon č. 79/2015 Z. z.Zákon o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 372/1990 Zb.Zákon Slovenskej národnej rady o priestupkoch
Zákon č. 442/2002 Z. z.Zákon o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach a Vyhlášky č. 220/2012 Z. z. Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o zásobovaní vodou na obdobie krízovej situácie.
.... a iné (postupne budeme dopĺňať a informovať, ktoré VZN obecné zastupiteľstvo schválilo a zverejnilo na svojej webovej stránke - zatiaľ sú zverejnené len tu uvedené.)
Bohužiaľ, musíme konštatovať, že obecné zastupiteľstvo v predchádzajúcich volebných obdobiach nevyužilo svoju právomoc demokraticky delegovanú zo štátu na samosprávu a nevytvorilo a neschválilo množstvo všeobecných záväzných nariadení. Pýtame sa PREČO?
Samospráva by mala mať podľa hlavnej kontrolórky schválených povinných až 47 všeobecných záväzných nariadení.
Právo alebo povinnosť vydávať všeobecne záväzné nariadenia vyplýva z formulácie ustanovenia v zákone, ktorý splnomocňuje obec k vydaniu všeobecne záväzného nariadenia. Napríklad ustanovenie § 36 ods. 7 zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách priamo predpokladá vydanie všeobecne záväzného nariadenia o spôsobe náhradného zásobovania vodou a náhradného odvádzania odpadových vôd a o zneškodňovaní obsahu žúmp podľa miestnych podmienok. Je teda povinnosťou obce mať vo forme všeobecne záväzného nariadenia upravený spôsob náhradného zásobovania vodou. To sa týka aj zákona 379/1990 Zb. o priestupkoch. Dikcia zákona je taká, že z neho nevyplýva obci, aby si urobilo VZN o priestupkoch. Obce však využívajú túto zákonnú možnosť urobiť si vlastné pravidlá, aby tak zabezpečili poriadok v obce a aby si občania boli vedomí, že zákony a obecné VZN vychádzajúce zo zákonov treba rešpektovať. Každý má iný problém, preto si ho obce prispôsobujú. Vo VZN sa rieši znečistenie verejného priestranstva ( napríklad, aj psami), polepenie plagátmi, rušenie nočného pokoja, vzbudenie verejného pohoršenia, poškodenie majetku súkromného alebo obecného, neoprávnené zabratie obecného pozemku, narušenie kultúrnych, športových a iných podujatí, nosenie zbraní na verejné podujatia, použitie pyrotechnických výrobkov, urážky organizátora podujatí alebo iných osôb na verejnom zhromaždení - na každé je iná pokuta, preto by to malo byť vo VZN jednoznačne stanovené. Je to príjem obce a ľudia by sa správali slušne a podľa zákona.
§ 5
(1) Každá povinná osoba podľa § 2 ods. 1 a 2 je povinná zverejniť tieto informácie:
a) spôsob zriadenia povinnej osoby, jej právomoci a kompetencie a popis organizačnej štruktúry,
b) miesto, čas a spôsob, akým možno získavať informácie; informácie o tom, kde možno podať žiadosť, návrh, podnet, sťažnosť alebo iné podanie,
c) miesto, lehota a spôsob podania opravného prostriedku a možnosti súdneho preskúmania rozhodnutia povinnej osoby vrátane výslovného uvedenia požiadaviek, ktoré musia byť splnené,
d) postup, ktorý musí povinná osoba dodržiavať pri vybavovaní všetkých žiadostí, návrhov a iných podaní, vrátane príslušných lehôt, ktoré je nutné dodržať,
e) prehľad predpisov, pokynov, inštrukcií, výkladových stanovísk, podľa ktorých povinná osoba koná a rozhoduje alebo ktoré upravujú práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb vo vzťahu k povinnej osobe,
f) sadzobník správnych poplatkov, ktoré povinná osoba vyberá za správne úkony, a sadzobník úhrad za sprístupňovanie informácií.
Zákonný postup schvaľovania VZN obce
Vydávanie všeobecne záväzných nariadení vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh samosprávy vyplýva z ustanovenia čl. 68 Ústavy Slovenskej republiky. (Čl. 68 –„ Vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu zo zákona môže obec a vyšší územný celok vydávať všeobecne záväzné nariadenia.“) Povinnosti, ktoré obec plní pri výkone samosprávy sú upravené v ust. § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení. Uvedené ustanovenie uvádza len demonštratívny súhrn povinností obcí pri výkone samosprávy. Obec preto môže vydať všeobecne záväzné nariadenie aj v iných oblastiach.
Plnenie úloh vydávajú obce aj všeobecným záväzným nariadením pri výkone štátnej správy. Ich vydávanie upravuje ustanovenie čl. 71 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky. Výkon štátnej správy prenesený na obec alebo na vyšší územný celok zákonom riadi a kontroluje vláda.
Vydávanie všeobecne záväzných nariadení upravuje ust. § 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení. Podľa uvedeného ustanovenia návrh nariadenia, o ktorom má rokovať obecné zastupiteľstvo, zverejní obec jeho vyvesením na úradnej tabuli v obci najmenej 15 dní pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia. Návrh nariadenia sa zverejní aj na internetovej adrese obce v tej istej lehote, ak ju má obec zriadenú, alebo iným spôsobom v obci obvyklým. Dňom vyvesenia návrhu nariadenia začína plynúť najmenej desaťdňová lehota, počas ktorej môžu fyzické osoby a právnické osoby uplatniť pripomienku k návrhu nariadenia v písomnej forme, elektronicky alebo ústne do zápisnice na obecnom úrade.
Pripomienkou možno v určenej lehote navrhnúť nový text alebo odporučiť úpravu textu, a to doplnenie, zmenu, vypustenie alebo spresnenie pôvodného textu. Z pripomienky musí byť zrejmé, kto ju predkladá. Na ostatné podnety nemusí navrhovateľ nariadenia prihliadať, a to najmä vtedy, ak nie sú zdôvodnené.
Vyhodnotenie pripomienok uskutoční navrhovateľ nariadenia s príslušnou komisiou. Vyhodnotenie obsahuje stručný obsah pripomienky, údaje o tom, kto predložil pripomienku, ktorým pripomienkam sa vyhovelo alebo nevyhovelo a z akých dôvodov. Vyhodnotenie pripomienok sa musí predložiť poslancom v písomnej forme najneskôr tri dni pred rokovaním obecného zastupiteľstva o návrhu nariadenia.
Nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní; účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti.
Sumár:
Legislatívny proces pri VZN
1. návrh nariadenia / starosta, poslanec, obecný úrad/
2. zverejnenie návrhu /najmenej 15 dní pred rokovaním OZ /
3. pripomienkové konanie / najmenej 10 dní/ - pripomienkujú občania obce, odborná verejnosť, poslanci
4. vyhodnotenie pripomienok / zrealizuje navrhovateľ a príslušná komisia/
5. predloženie vyhodnotenia pripomienok poslancom / najmenej 3 dni pred rokovaním/
6. rokovanie OZ / schválenie VZN/
7. vyhlásenie VZN / na úradnej tabuli obce najmenej na 15 dní/
v núdzovej situácii sa nepostupuje pod bodom 2 a 3