Obyvateľ obce sa musí AKTÍVNE zapájať do činnosti obce, keď chce, aby starosta a poslanci pracovali v ich záujme. Obyvateľ obce by sa mal zúčastňovať rokovaní obecného zastupiteľstva, pretože to je jediné VEREJNÉ zasadnutie starostu a poslancov v našej obci. Tam sa môže v rámci diskusie opýtať na všetko, čo sa týka obce - čo ho zaujíma, trápi, o čom si myslí, že by sa malo zlepšiť a pod.
Obyvatelia majú právo sa vyjadrovať k práci starostu a poslancov. Majú aj právo mať pripomienky k ich práci a kritizovať ich. Z toho dôvodu vznikla aj táto stránka. V obci totiž neexistuje iná písaná platforma, kde by sa obyvatelia mohli vyjadriť k riadeniu samosprávy.
Najvyšší súd SR má za to, že nakoľko sú starosta a poslanec verejnými činiteľmi, ktorí sa sami a dobrovoľne rozhodli vstúpiť do politiky, prevzali tým na seba aj určité práva a povinnosti. Jednou z povinností je práve aj to, že verejný činiteľ musí zniesť vyššiu intenzitu kritiky zo strany verejnosti, ako bežný občan. Nie je možné postihnúť deliktuálne spôsobilú fyzickú osobu za to, že slovne atakuje verejného činiteľa. Najmä starosta a zástupca starostu ako reprezentant verejnej moci môže byť objektom i neoprávnenej kritiky, napríklad, aj v masovokomunikačných prostriedkoch . Práve pre ich postavenie je od nich nevyhnutné požadovať vyšší stupeň tolerancie a nadhľadu. Ohováranie podľa § 373 Tr. zák., resp. § 206 Tr. zák. v znení účinnom pred 1. januárom 2006 bola hrubá urážka verejného činiteľa alebo štátneho orgánu v tých istých súvislostiach vypustená vyššie uvedených ustanovení, resp. ich nenahradenie obsahovo zhodnou úpravou v Zákone . Verejný činiteľ je zo strany verejnosti a médií podrobený širšej kritike a drobnohľadu. Očakáva sa od neho, že bude príkladom pre všetkých občanov, osobitne pri dodržiavaní zákona . Hranice prijateľnej kritiky osoby verejne činnej sú širšie ako u súkromnej osoby. Médiá majú právo šíriť negatívne informácie a kritické názory o politikoch a verejných činiteľoch a verejnosť má právo dostávať takéto informácie slobodne. Médiá (čím webové stránky Dolanských noviniek sú) totiž poskytujú verejnosti jeden z najdôležitejších prostriedkov získavania a vytvárania názorov na myšlienky a prístupy politických predstaviteľov (verejných činiteľov). Právo slobody prejavu patrí medzi základné politické práva v právnom poriadku demokratickej spoločnosti a v právnom poriadku Slovenskej republiky je aj zakotvené. Čiže od verejných činiteľov sa vyžaduje taký stupeň tolerancie a nadhľadu, ktorý je vyšší než v bežných spoločenských vzťahoch alebo situáciách. Verejní činitelia si musia byť vedomí toho, že ich práca ako aj osobný život, môžu byť sledované a tiež kritizované rôznymi inštitúciami.
(zdroj: www.judikaty.info)
Podľa zákona o obecnom zriadení, je jednou z možností, ako sa občania môžu vyjadriť k samospráve, ich verejné zhromaždenie. Pravidlá verejného zhromaždenia obyvateľov by mali byť stanovené v štatúte obce. Naša obec v štatúte s takouto priamou demokraciou nepočíta.
V zmysle § 11 ods. 4 písm. f) v spojení s § 11b zákona č. 369/1990 Zb. zákona o obecnom zriadení v platnom znení (ďalej len „Zákon o obecnom zriadení“) je vo výhradnej kompetencii obecného zastupiteľstva zvolávať zhromaždenie obyvateľov obce.
Aj odborná literatúra zastáva stanovisko, že výlučne obecné zastupiteľstvo rozhoduje o zvolaní zhromaždenie obyvateľov obce uznesením, pričom podnet k zvolaniu zhromaždenia obyvateľov obce môže podať ľubovoľný subjekt, napr. aj starosta alebo obyvateľ obce. Keďže zvolanie zhromaždenia obyvateľov obce je výlučnou kompetenciou obecného zastupiteľstva, nemôže o jeho zvolaní rozhodnúť starosta obce. Starosta iba môže dať podnet obecnému zastupiteľstvu na jeho zvolanie.
Na verejnom zhromaždení sa všetci prítomní podpíšu do prezenčnej listiny. Zo stretnutia sa musí realizovať zápisnica, ktorá bude podrobne zaznamenávať názory obyvateľov. Môže sa realizovať audio alebo videozáznam. Predkladateľ alebo spracovateľ témy, s ktorou majú byť obyvatelia oboznámení, prednesie danú tému a vyzve obyvateľov na diskusiu. Po vyjadrení sa obyvateľov obce a daní návrhov, navrhne predkladateľ návrh uznesenia, podľa hlasovania obyvateľov. Poslanci OZ tento návrh schvália a zaznamenajú do zápisnice. Uznesením sa potom poslanci musia riadiť a tému realizovať podľa požiadaviek väčšiny obyvateľov.
Zákonný a podrobnejší popis práv obyvateľov obce.
§ 3 zákona o obecnom zriadení
Obyvatelia obce
(1) Obyvateľom obce je osoba, ktorá má na území obce trvalý pobyt.3)
(2) Obyvateľ obce sa zúčastňuje na samospráve obce. Má právo najmä
a) voliť orgány samosprávy obce a byť zvolený do orgánu samosprávy obce,
b) hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja obce (miestne referendum),
c) zúčastňovať sa na zhromaždeniach obyvateľov obce a vyjadrovať na nich svoj názor a zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva,
d) obracať sa so svojimi podnetmi a sťažnosťami na orgány obce,
e) používať obvyklým spôsobom obecné zariadenia a ostatný majetok obce slúžiaci pre verejné účely,
f) požadovať súčinnosť pri ochrane svojej osoby a rodiny a svojho majetku nachádzajúceho sa v obci,
g) požadovať pomoc v čase náhlej núdze.
(3) Obyvateľ obce sa podieľa na rozvoji a zveľaďovaní obce a poskytuje pomoc orgánom obce. V súvislosti s tým je povinný
a) ochraňovať majetok obce a podieľať sa na nákladoch obce, vykonávať menšie obecné služby organizované obcou, ktoré sú určené na zlepšenie života, životného prostredia, ekonomických podmienok a sociálnych podmienok obyvateľov obce a sú vykonávané v záujme obce,
b) podieľať sa na ochrane a na zveľaďovaní životného prostredia v obci,
c) napomáhať udržiavať poriadok v obci,
d) poskytovať osobnú pomoc a vecnú pomoc4) pri záchranných prácach a odstraňovaní následkov mimoriadnej udalosti v obci.
(4) Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi obce nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho náhlej núdzi spôsobenej živelnou pohromou, haváriou alebo inou podobnou udalosťou, najmä zabezpečiť mu prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc.
(5) Na samospráve obce má právo podieľať sa aj ten, kto
a) má na území obce nehnuteľný majetok alebo v obci platí miestnu daň alebo miestny poplatok,
b) je v obci prihlásený na prechodný pobyt,4a)
c) má čestné občianstvo obce.
(6) Na osoby uvedené v odseku 5 sa nevzťahuje odsek 2 písm. a) a b).
(7) Pravidlá spôsobilosti výkonu oprávnení v odseku 2 písm. a) a b) upravuje osobitný predpis.