Podrobnejší popis:
Samospráva ako jediná má imperatívny mandát od občanov - je to poverenie, ktoré získajú zástupcovia občanov vo voľbách. Jeho obsahom je právo rozhodovať o veciach verejných v mene svojich voličov. (Ostatne - žijú z ich peňazí.) Imperatívny mandát sa označuje aj ako viazaný, jeho podstata spočíva v tom, že príslušní reprezentanti sú viazaní názormi občanov, môžu konať iba v súlade s týmito názormi. Pokiaľ by konali v rozpore s názormi občanov, mohli by byť odvolaní aj pred tým ako im skončí funkčné obdobie.
Samospráva sa môže napĺňať len za aktívnej účasti občanov podieľajúcich sa na správe verejných záležitostí, resp. na výkone správy. Samospráva nie je tradičnou formou riadenia. Ide predovšetkým o usmerňovanie spoločenských procesov metódami samoregulácie, resp. samoriadenia. Ide o taký typ správy, kde jeden subjekt – obyvatelia jednotky územnej samosprávy – sú zároveň v dvojakej pozícii. Jednak sú objektom, voči ktorému smeruje správa a na druhej strane sú v pozícii subjektu tejto správy, majú možnosť participovať na jej výkone. Zjednodušene by sa dalo povedať, že spravovaní sa spravujú sami.
V štruktúre orgánov obce sa prejavuje tzv. trojdelenie moci:
Obecné zastupiteľstvo – zákonodarná moc
Starosta obce – výkonná moc
Hlavný kontrolór obce – moc kontrolná
Starosta a obecné zastupiteľstvo sú štatutárne orgány obce, ktoré si sú rovné. Nie sú si navzájom nadriadené. Ani ich právomoci nie sú alternatívne, to znamená, že rozhodnúť v jednej veci nemôže jeden alebo druhý štatutárna orgán. Rozhodnúť v danej veci môže LEN jeden z nich, čo je určené zákonom č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení.
Štatutárny orgán je osoba alebo skupina osôb, ktorá je na základe zákona alebo zakladateľského dokumentu právnickej osoby oprávnená konať (t. j. robiť právne úkony) v mene tejto právnickej osoby vo všetkých veciach.
Starosta je predstaviteľom obce a zároveň najvyšším výkonným orgánom obce. Táto funkcia je verejnou funkciou a starosta je v takom prípade verejným činiteľom. Funkčné obdobie starostu sa skončí zložením sľubu novozvoleného starostu.
Starosta je primárne štatutárnym orgánom obce, ktorý môže rozhodovaním o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy písomne poveriť zamestnanca obce. Tento poverený zamestnanec obce však rozhoduje v mene obce iba v rozsahu vymedzenom v písomnom poverení.
Funkcia starostu je tiež nezlučiteľná s určitými funkciami, a to funkciou poslanca, zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený, štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený, predsedu samosprávneho kraja, vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy a inými funkciami podľa osobitného zákona.
Kompetencie starostu sú nasledovné:
zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva a obecnej rady, ak tento zákon neustanovuje inak, a podpisuje ich uznesenia,
vykonáva obecnú správu,
zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám,
vydáva pracovný poriadok, organizačný poriadok obecného úradu a poriadok odmeňovania zamestnancov obce;
informuje obecné zastupiteľstvo o vydaní a zmenách organizačného poriadku obecného úradu,
rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené ako v rámci kompetencií obecného zastupiteľstva.
Obecné zastupiteľstvo je zákonom o obecnom zriadení definované ako zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri roky. Po uplynutí štvorročného mandátu poslancov obecného zastupiteľstva sa ich funkčné obdobie končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva.
Najdôležitejšou úlohou obecného zastupiteľstva je rozhodovanie o základných otázkach života obce, keďže medzi kompetencie obecného zastupiteľstva patrí najmä:
určovanie zásad hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovanie najdôležitejších úkonov týkajúcich sa tohto majetku a kontrolovanie hospodárenie s ním,
schvaľovanie rozpočtu obce a jeho zmeny, kontrolovanie jeho čerpania a schvaľovanie záverečného účtu obce, vyhlásiť dobrovoľnú zbierku a ustanoviť jej podmienky, schvaľovanie emisie komunálnych dlhopisov, schvaľovanie zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti, rozhodovanie o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu; v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta,
schvaľovanie územného plánu obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
rozhodovanie o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladanie miestneho poplatku,
určovanie náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku,
vyhlasovanie miestneho referenda o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávanie zhromaždenia obyvateľov obce,
uznášanie sa na nariadeniach,
schvaľovanie dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení,
určovanie platu starostu podľa osobitného zákona a tiež vymedzenie rozsahu výkonu funkcie starostu najneskôr 90 dní pred voľbami na celé funkčné obdobie; možnosť zmeniť počas funkčného obdobia na návrh starostu rozsah výkonu jeho funkcie,
volenie a odvolávanie hlavného kontrolóra obce, určenie rozsahu výkonu funkcie hlavného kontrolóra, jeho plat a odmenu,
schvaľovanie štatútu obce, rokovacieho poriadku obecného zastupiteľstva a zásad odmeňovania poslancov,
zriaďovanie, zrušovanie a kontrolovanie rozpočtových a príspevkových organizácií obce a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladanie a zrušovanie obchodných spoločnosti a iných právnických osôb a schvaľovanie zástupcov obce do ich štatutárnych a kontrolných orgánov, ako aj schvaľovanie majetkovej účasti obce v právnickej osobe,
schvaľovanie združovania obecných prostriedkov a činností a účasť v združeniach, ako aj zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu,
zriaďovanie a zrušovanie orgánov potrebných na samosprávu obce a určovanie náplne ich práce,
udeľovanie čestného občianstva obce, obecného vyznamenania a ceny,
ustanovenie erbu obce, vlajky obce, pečate obce, prípadne znelky obce,
vydávať súhlas s pričlenením obce.
Obecné zastupiteľstvo má ďalej právomoc zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány obce, najmä obecnú radu, komisie a určiť im náplň práce. Zároveň môže obecné zastupiteľstvo zriadiť a zrušiť aj ďalšie svoje orgány a útvary, ak tak ustanovuje osobitný zákon.
Vo vzťahu k starostovi obce nie sú kompetencie obecného zastupiteľstva dané alternatívne – t.j. žiadna právomoc nemôže byť súčasne zverená aj OZ, aj starostovi. Vždy je založená právomoc iba jedného z orgánov obce. Platí teda pravidlo, že zákon alebo štatút obce nám dáva výslovnú odpoveď na otázku, do právomoci ktorého orgánu je rozhodovanie o určitej otázke zverené. Ak zákon ani štatút obce výslovne nezveruje rozhodovanie o určitej otázke do právomoci žiadneho z orgánov obce, tak v zmysle princípov budovania kompetencie orgánov obce (t. j. kompetencia OZ daná pozitívne, kompetencia starostu daná negatívne: „rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu“) je v danej veci založená právomoc starostu.
Obecné zastupiteľstvo a starosta sú postavené na rovnakú úroveň. Nemôžu si navzájom ukladať povinnosti. Nie sú si navzájom podriadení. Sú orgánmi s vlastnou kompetenciou. Ich vzťah je založený na koordinácii – ak má byť obecná správa vykonávaná v záujme obyvateľov, musia byť vzťahy orgánov obce založené na vzájomnej spolupráci a nie „boji“ orgánov obce o moc a získanie prevahy pri správe obecných záležitostí.
Existencia verejných zhromaždení obyvateľov obce a miestnych referend je zakotvená priamo v ústave. Podľa čl. 67 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky „Územná samospráva sa uskutočňuje na zhromaždeniach obyvateľov obce, miestnym referendom, referendom na území vyššieho územného celku, orgánmi obce alebo orgánmi vyššieho územného celku. Spôsob vykonania miestneho referenda a referenda na území vyššieho územného celku ustanoví zákon.“ . Priama demokracia a zastupiteľská demokracia predstavujú formy realizácie princípu suverenity ľudu. Vzhľadom na úplne stručnú a všeobecnú charakteristiku zhromaždení obyvateľov obce v zákone, je ich bližšia úprava ponechaná prakticky úplne na samotné obce, vrátane rozhodnutia o tom, či sa tak udeje formou všeobecne záväzného nariadenia alebo iného predpisu (napr. pravidlá alebo zásady organizovania), resp. či zhromaždenia obyvateľov obce budú samosprávou nejako bližšie upravené.
Zástupca starostu je zvoleným poslancom obecného zastupiteľstva, ktorý po poverení starostom zastupuje starostu spravidla celé funkčné obdobie. Zástupca starostu zastupuje starostu v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení. Starosta poverí zastupovaním poslanca zastupiteľstva do 60 dní od zloženia sľubu starostu. Ak tak starosta neurobí v tejto lehote, kompetencia zvoliť zástupcu starostu prechádza uplynutím 60 dňovej lehoty na obecné zastupiteľstvo. Starosta môže zástupcu starostu kedykoľvek odvolať. Ak starosta odvolá zástupcu starostu, poverí zastupovaním ďalšieho poslanca do 60 dní od odvolania zástupcu starostu.
Ak zanikne mandát starostu pred uplynutím funkčného obdobia, plní úlohy starostu v plnom rozsahu zástupca starostu; ak sú poverení zastupovaním dvaja zástupcovia starostu, plnia tieto úlohy v poradí, v ktorom boli poverení za zástupcov starostu.
Postavenie a kompetencie zástupcu starostu sú vymedzené v ustanovení § 13b zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení (ďalej len „Zákon o obecnom zriadení“). V zmysle ustanovenia § 13b ods. 3 Zákona o obecnom zriadení zástupca starostu zastupuje starostu v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení. Úlohou zástupcu starostu je zabezpečovanie kontinuity výkonu úloh a činností zo strany obce v čase neprítomnosti alebo nespôsobilosti starostu obce na výkon funkcie. Ide o čas, keď starosta nemôže z objektívnych dôvodov vykonávať svoju funkciu (napr. práceneschopnosť). Neprítomnosťou starostu sa rozumie stav v správe a riadení obce, v rámci ktorého sa starosta nezdržiava na obecnom úrade a nevykonáva agendu, ktorá mu je zverená. Tento stav je, ale potrebné odlišovať od prípadov, keď je na dovolenke. Je potrebné odlišovať objektívny stav a stav neprítomnosti, ktorý je a realizáciou výkonu jeho kompetencií.
Zástupca starostu je oprávnený vykonávať výlučne úkony a činnosti a nie rozhodovaciu právomoc. Platí, že zástupca starostu nie je oprávnený realizovať rozhodovaciu činnosť, a to ani vo veciach územnej samosprávy, ani vo veciach preneseného výkonu štátnej správy.
Aj v prípade, že zástupca starostu vykonáva zastupovanie starostu na základe poverenia musí dodržiavať Zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a nemôže prekročiť rozsah svojich kompetencií zverených mu v poverení. Z uvedeného vyplýva, že je v rozpore so zákonom, aby zástupca starostu konal nad rámec poverenia alebo nad rámec samotných kompetencií zástupcu starostu a vykonával rozhodovaciu činnosť.
V prípade, že zástupca starostu obce vykonáva kompetencie v rozpore so zákonom alebo nad rámec zákona, ktokoľvek z obce je oprávnený podať podnet na prokuratúru a prokurátor môže využiť niektorý z prostriedkov prokurátorského dozoru.
Funkcia hlavného kontrolóra obce bola do nášho právneho poriadku zavedená zákonom č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení upravujúcim organizáciu a postavenie miestnej štátnej správy, ktorú do roku 1990 reprezentovala sústava národných výborov.
Hlavný kontrolór obce má ako orgán obce významné a nezastupiteľné postavenie v oblasti samosprávy obce. Jeho postavenie je charakteristické pre kontrolnú, dozornú a preverovaciu činnosť. Úlohou hlavného kontrolóra je zabezpečiť kontrolu činnosti obce z hľadiska takých aspektov, akými sú zákonnosť, účinnosť, hospodárnosť a efektívnosť jej úkonov. Riadi sa okrem zákona o obecnom zriadení aj zákonom č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Práci hlavnej kontrolórky sa budeme venovať zvlášť.
Pracovníčkami úradu sú:
pani Tarabová – matrika, účtovníctvo, obecnyurad@dolany.sk
Gabriela Chvílová – podateľňa, správa dane z nehnuteľností, správa miestnych poplatkov, stavebné konanie, evidencia obyvateľov, oudolany@dolany.sk
Mgr. Lenka Franíková - podateľňa, osvedčovacia agenda, personálna a mzdová agenda, pokladňa, podatelna@dolany.sk
tel.: 033 / 64 99 113
Obecný úrad podľa zákona o obecnom zriadení § 16 ods. 1: „Obecný úrad zabezpečuje organizačné a administratívne veci OZ a starostu, ako aj orgánov zriadených OZ.“ a § 16 ods. 3a4:„Prácu obecného úradu riadi starosta." Obecný úrad najmä a) zabezpečuje písomnú agendu orgánov obce a orgánov OZ a je podateľňou a výpravňou písomností obce,, b) zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie OZ, obecnej rady a komisií, c) vypracúva písomné vyhotovenia rozhodnutí obce, d) vykonáva nariadenia, uznesenia obecného zastupiteľstva a rozhodnutia obce. OÚ má charakter výkonnej zložky voči orgánom obce. OÚ teda „uvádza do života“ uznesenia a nariadenia OZ, takto napr. vykoná rozhodnutie OZ upravené rokovacím poriadkom o forme a obsahu materiálov pripravovaných na zasadnutie OZ, uvedie do aplikácie pravidlá dočasného parkovania v obci upravené VZN a pod. Rovnako vo vzťahu k uzneseniam OZ, ktoré vykonáva starosta obce ako štatutárny orgán, plní OÚ podpornú výkonnú úlohu, napr., OÚ vyhotoví znenie kúpnej zmluvy k nehnuteľnosti vo vlastníctve obce, ktorú podpíše starosta; ďalej OÚ pripraví pracovnú zmluvu so zvoleným hlavným kontrolórom, ktorú podpíše starosta a pod.