Čo sa zo zápisnice nedozviete
Prepis (miestami doslovný) zo zvukového záznamu z rokovania OZ v Doľanoch
Na úvod starosta uvítal prítomných a povedal, že dúfa, že sa zasadnutie bude viesť v pokojnom duchu.
Bod 2 programu - Do návrhovej komisie určil poslancov Jána Demoviča, Stanislavu Oravcovú a Ľubora Lazara, za overovateľov zápisnice poslancov Idu Konopovú a Romana Mikoviča, za zapisovateľku poslankyňu Ivetu Bednarovskú s vysvetlením, že pracovníčka úradu Mária Vranková v tento deň nemohla prísť. Dal hlasovať. Ruky sa nezdvíhali jednoznačne, avšak nakoniec bolo ZA 8 poslancov a Iveta Bednarovská sa zdržala. Prihlásila sa o slovo a vzniesla pripomienku, že minule robila overovateľku a neboli s ňou spokojní, tak nevidí dôvod, aby robila zapisovateľku. Starosta sa vyjadril, že práve preto bude robiť zápisnicu. Podľa neho má byť zápisnica jednoduchá, kde sa napíšu ustanovenia, schválenia, uznesenia v takom znení ako sú, tak to musí byť, lebo tak to odhlasujú podľa znenia a dôvodovej správy a čo budú diskusné príspevky, tak sa uvedie meno, kto to prednáša, v akej veci a stručne sa to zhrnie, pretože do zápisnice nepôjdu elaboráty, nejaké dve strany. Poslankyňa Ida Konopová uviedla, že doteraz bolo zaužívané , že zápisnicu robievala pani Mária Vranková a dali si aj do rokovacieho poriadku, že zápisnicu bude robiť pracovníčka úradu, len keď bude „viz mayor“ tak ju bude robiť niekto z poslancov. Na minulom zastupiteľstve ju robil poslanec Ján Demovič a overovateľkou bola poslankyňa Bednarovská . Starosta uviedol, že omylom sa do pozvánky ako bod nedostalo schválenie programu, takže bodom 3 bude schválenie programu. Ako sa vyjadril, bol to „škriatok novinársky“ . Body programu sa teda posunuli a ako doplňujúci bod programu vsunul bod 9 správu hlavnej kontrolórky. Dal hlasovať za program. Všetci boli za. Schválil sa nasledovný program:
1. Otvorenie zastupiteľstva
2. Určenie návrhovej komisie, overovateľov zápisnice a zapisovateľky
3. Schválenie programu
4. Kontrola uznesení z predchádzajúceho zasadnutia OZ v Doľanoch z 13.12.2018
5. Návrh Štatútu obce Doľany
6. Návrh Rokovacieho poriadku obce Doľany
7. Kúpna zmluva – budova základnej školy, Doľany č.128 a priľahlých pozemkov (LV č. 1691)
8. Zámer odkúpenia nehnuteľnosti – rodinný dom č. 24 a priľahlých pozemkov
9. Správa hlavnej kontrolórky o výsledkoch kontrol a kontrolnej činnosti za rok 2018
10. Rôzne
11. Diskusia
12. Záver
Starosta: „Bod 4, návrh štatútu obce. Štatút ste všetci dostali, štatút sa nespočetne veľakrát pripomienkoval, konečnú verziu ste dostali a tú navrhujem, aby sme ju schválili. Janko, môžeš nám prečítať aj dôvodovú správu.“ Poslanec Demovič začal čítať dôvodovú správu rokovacieho poriadku. „Pardon. ... Aha! Tuná“, povedal a po nájdení správnych papierov začal čítať dôvodovú správu. Po pár vetách ho prerušil starosta: „Prepáčte, prepáčte. Preskočil som bod, kontrolu, lebo som si tam dopísal tento bod programu, kontrola uznesení z predchádzajúceho zasadnutia OZ. Dobre? Omlúvam sa.“ „ To sme akože kde? Keď môžem k tomu povedať. Tak buď máte program alebo nemáte program“, ozvala sa obyvateľka Anna Schwarzová. Starosta: „Program je, omylom som prebehol bod, som si ho tam dopisoval. Vrátil som sa.“ Ruch v miestnosti. Starosta: „Kľud.“ Poslankyňa Konopová: „Máme program, ale omyl je asi dovolený.“ Starosta: „A čo jako?“ Ján Demovič: „Tak sa schválil nový program, tak ....“ (nezrozumiteľné). Ida Konopová: „Tak to prehliadol, nie?“ Starosta: „Nebudem to teraz presúvať, ospravedlnil som sa, ...“ „Ale viete“, prerušila ho poslankyňa Konopová, „ja to doplním, bol schválený program v zmysle doplnenia ... „ (nezrozumiteľné, pretože ju starosta prerušil) „Prosím vás, bez emócií“, prerušil ju starosta. Poslankyňa Konopová pokračovala vysvetlením situácie, ktorú tam každý prítomný videl a zažil. Starosta pokračoval v rokovaní už patričným bodom programu, a to schváleným bodom 4. Vyzval poslanca Demoviča, aby prečítal uznesenie. Ten ho prečítal. Starosta dal hlasovať bez uvedenia dôvodovej správy. Poslanec Marianyi sa opýtal, či tam neboli žiadne nedostatky. Viacerí odpovedali, že neboli. Poslanec Marianyi:“ Treba to povedať.“ Hlasovali všetci za.
Bodom č. 5 bol návrh štatútu obce. Poslanec Ján Demovič prečítal dôvodovú správu. O slovo sa prihlásila poslankyňa Konopová: „Ja by som ešte mala. Ja by som chcela ešte vysvetliť, pretože ľudia nevedia. Ten štatút obce sme mali ešte z roku 2007, teda schvaľoval ho exstarosta, za exstarostu Ladislava Schmidta, sme sa rozhodli, že naozaj je správne, aby sa tieto interné právne predpisy aktualizovali, tak sme vlastne tento štatút novelizovali, ako pôvodnú sme mali ako úpravu z obecného úradu Dubová, ona bola v podstate dobrá, my sme ju pripomienkovali ako poslanci, mali sme tam termín na pripomienkovanie, po zapracovaní týchto pripomienok sa vyvesil tento dokument, aj v úradnej tabuli aj na webovom sídle obce, ale potom tam boli ešte nejaké formálne veci, to som potom mala zapracovať, takže teraz budeme schvaľovať tú ostatnú verziu, čo ste dostali všetci poslanci mailom od pani Chvíľovej aj s tými pripomienkami, ktoré mal, ktoré som mala nielen ja, ale aj pán PhDR. Marianyi aj pán RNDr. Lazar, takže tam – väčšinu tých pripomienok, teda – takže takto ten štatút v tomto znení schvaľujeme, dobre?“ Starosta: „Páni poslanci má k tomu ešte niekto niečo?„ A dal schváliť štatút. Všetci poslanci hlasovali za.
Starosta pri bode 6 vyzval prečítať návrh uznesenia na schválenie rokovacieho poriadku, bez prednesenia dôvodovej správy. Starosta: „Bod č. 5. Daj dôvodovú.“ Poslanec Demovič prečítal dôvodovú správu ako člen návrhovej komisie. Pani poslankyňa Konopová sa zase prihlásila o slovo: „No, to zase doplním, to je to isté ako pri tom štatúte, rokovací poriadok bol tiež z roku 2007, bola tam základná kardinálna chyba, že tam bolo najmenej za dva mesiace, pretože zákon o obecnom zriadení bol priamo novelizovaný jedným zákonom, kde sa dalo najmenej za tri mesiace, to bol taký hnací motor, že sme sa vlastne rozhodli ten rokovací poriadok novelizovať, má toľko pripomienok, toľko verzií, že už ja som sama strácala prehľad aj pani Chvíľová a potom sme sa naozaj ujednotili a po ostatných pripomienkach Ľubora Lazara sme to vlastne už dali ako finálnu verziu a tá je vlastne predmetom tohto schválenia.“ Starosta vyzval poslanca Demoviča alebo návrhovú komisiu, aby predniesol návrh uznesenia. Poslanec Demovič prečítal uznesenie. Starosta dal hlasovať za schválenie rokovacieho poriadku. Všetci poslanci boli za.
Ďalším bodom bola kúpna zmluva budovy základnej školy a priľahlých pozemkov. Cirkev podľa starostu už nechcela školu financovať, obec odvádzala arcibiskupskému úradu 10 000 eur, tak sa zastupiteľstvo rozhodlo školu odkúpiť, aby sa v obci škola zachovala. Od 1.1.2019 sa obec stala zriaďovateľom školy a na základe toho mohla obec nehnuteľnosť nadobudnúť. Za jednu desatinu ceny zo znaleckého posudku, t.j. za sumu 5 170,00 eur ju obec môže odkúpiť. Vyzval na prečítanie dôvodovej správy. Poslanec Demovič: „ Mám tu uznesenie.“ Starosta: „Tak prečítaj uznesenie.“ Poslanec Demovič prečítal uznesenie. Starosta: „ Dobre. Má k tomu ešte niekto niečo?“ Poslankyňa Konopová: „Ja by som chcela doplniť, že po toľkých rokoch sa nám to skutočne podarilo, ... sa nám tá škola podarila predsa dostať do nášho vlastníctva, ja viem, na jednej strane je to úspech, na druhej je to aj bremeno, ktoré budeme musieť niesť, ale chceme, aby tá škola tu ostala, to je samozrejmé, len som chcela vlastne vyjadriť jednu myšlienku, že vlastne tá zmluva, my schválime túto zmluvu, ona nadobudne platnosť až dňom udelenia súhlasu ministerstvom financií, podľa zákona je to štátu, ale to je už formálno-právna podmienka tej platnosti tej zmluvy a potom nastáva samotný návrh na vklad. Tak sme to vlastne v uvodzovkách vyhrali, že máme celú nielen budovu školy, ale aj tie priľahlé priestory, takže ja to hodnotím po tých rokoch ako aj toto, však koľko sa aj Dušan za tým nabehal aj vtedajší funkcionári, že sme vlastne dosiahli úspech v tejto časti, že to budeme mať vo svojom vlastníctve. Hovorím, mám to za to, že budeme mať aj mínusové položky, tak ale to sa, si myslíme ...“ Starosta: „ Dobre, takže návrh uznesenia bol prečítaný, pokiaľ k tomu nikto nič nemá, dám hlasovať za tento bod programu o kúpnej zmluve do majetku obce. Kto je za?“ Všetci hlasovali za.
Starosta pristúpil k 8. bodu rokovania, a to „Zámer odkúpenia nehnuteľnosti – rodinný dom č. 24 a priľahlých pozemkov. Starosta: „Jedná sa o rodičovský dom Juraja Fándlyho“. Poznámky v sále, že ide o Palkovičov dom. „Prepáčte,“ povedal starosta. „Lebo tam chceme zriadiť ... „, pokračoval starosta. Poslanec Demovič: „ To sa nemôže pomýliť? Ja neviem.“ Ruch v miestnosti. Starosta: „Počúvajte ako .... . „ Pokračoval vo vysvetlení ako postupoval pri prejavovaní záujmu o dom od štátu po Jarovi Zigovi a prečo sa o neho zaujíma. Chce tam zriadiť pamätný dom Juraja Palkoviča a či tam bude aj Juraj Fándly sa uvidí. Môžu tam byť aj iné verejno-prospešné účely, ako uskutočňovanie obecných slávností, musí to mať len neziskový účel, takže nemôže sa prenajímať, navrhuje, aby tu mali klub dôchodcovia, avšak treba do domu veľmi investovať, lebo dom je bez sociálneho zariadenia. Treba aj upraviť dvor a predpokladá, že sa ľudia toho brigádnicky zúčastnia. Podľa neho by tam malo byť WC, lebo pri kostole sa to nedá. Spolu s poslancami sa dohodli, že to bude treba odkúpiť celé, aby štát nepredal priľahlé pozemky niekomu a obec by musela dať prechodové právo. Ak by to bolo desať percent zo znaleckej sumy, tak by sa to oplatilo kúpiť. Podľa neho je tam široká škála ako sa dá dom využiť, lebo je to vraj lacná kúpa. A dodal, že o majetok sa bude treba starať. Poslanec Jakuš mal návrh, aby z morálneho hľadiska, keďže pán Zigo zanechal obci dom, mohla by mu obec spraviť, napríklad, kríž. Z hľadiska sa ozvalo viac hlasov, že má rodinný hrob. Starosta ho opravil, že Jaro Zigo dom obci nezanechal, ale že sa dá postarať aj o jeho hrob ako sa obec stará aj o iné hroby. Poslanec Marianyi pripomenul, že ide len o schválenie zámeru, o zistenie koľko by dom stál, nie ešte o jeho kúpu. Starosta si však myslí, že keďže obec bola úspešná pri kúpe školy, tak v dohľadnej dobe by mohlo prísť aj ku kúpe tohto domu. Vyzval poslanca Demoviča na prečítanie uznesenia. Po prečítaní dal starosta hlasovať. Všetci boli za.
Bod 9 bola správa od hlavnej kontrolórky, ktorú sama Mgr. Iveta Balejčíková prečítala. (Správu si môžete prečítať tu.) Podľa hlavnej kontrolórky obec má vraj všetky VZN, ktorá obec povinne zo zákona musí mať, chýbajú len dve VZN o otváracích hodinách a o držaní psov. Poslanec Peter Marianyi upozornil, že čo sa týka petícií, tak nie je pravda, že všetky boli vybavené náležite, a preto petícia proti priehrade je momentálne na okresnej prokuratúre, kde posudzujú zákonný postup vybavenia obcou. Starosta sa opýtal, či má ešte niekto niečo k tomuto bodu. Nikto nič nenamietal, tak dal prečítať uznesenie. Poslanec Demovič prečítal uznesenie. Hlavná kontrolórka nesúhlasila so znením uznesenia, ktoré poslanec Demovič prečítal. Po menšom ruchu v miestnosti sa nakoniec dohodli, ktoré znenie je správne. Starosta dal hlasovať. Všetci poslanci zobrali správu len na vedomie.
Bod 10 – rôzne. Starosta povedal, že s pani kontrolórkou pracujú na zosúladení legislatívy obce. Takisto bude zmenený cenník prenájmu domu kultúry. Podľa starostu v druhom polroku bude treba zmeniť VZN o poplatkoch odpadu. Taktiež sa vraj pätnásť rokov nemenilo VZN o miestnej dane z nehnuteľností. Zodpovednosť za zimnú údržbu sa presunula na obec. V obci to vraj nemá kto robiť. Podľa neho, keby sa zakúpili nejaké mechanizmy, tak ich obec nemá kde garážovať.
Starosta spomenul, že v obci bol incident so psami. Opäť sa sťažoval, že obci dáva štát len povinnosti. Obec musí mať zo zákona zabezpečený profesionálny odchyt psov. Starosta povedal: „Ja vám len poviem, že čo sa dá spraviť, už túto ponuku mám od minulého roku, teda a včera sme ju dopracovali. Pôvodne bolo plánované, že môžme mať aj bezpečnostnú službu, ktorá bude robiť aj monitoring v obci, ale keďže budeme riešiť len monitoring psov, odchyt psov a ich umiestnenie, tak vám v stručnosti poviem. Mesačný paušálny poplatok je 85 eur, sú to ceny bez DPH, čo robí ročne 1224 eur, aký to bude mať dopad ešte na obecný rozpočet. Poplatok za výjazd k zvieraťu je 25 eur, výjazd a odchyt zvieraťa je 27. Opatrovanie zvieraťa riešia maximálne sedem dní, potom to ide do karanténnej stanice. Pokiaľ sa nájde majiteľ psa, že a po tých siedmych dní si ho pôjde vyzdvihnúť, hej, obec zaplatí výdavky v hodnote s DPH 135,60 za jedného psa a potom to bude vymáhať od dotyčného majiteľa. Pokiaľ sú psi neni čipované a nikto sa ku psovi nehlási, tak potom po siedmich dňoch ide do karantény, prevoz zvieraťa do karanténnej stanice a pobyt zvieraťa v karanténnej stanice je 25 a 25, plus je tam čip za zviera, základné očkovanie, očkovanie besnota, takže jeden pes nezisteného majiteľa obec vyjde 220 eur. Pokiaľ sa nikto k psovi nebude hlásiť, tak obec bude mať tieto výdavky. Čiže do mesiaca, keď budeme mať (nezrozumiteľné) psov, to máme 4 800 plus poplatok mesačný, tak to máme zhruba 6000, jako zvyčajne doteraz som to riešil poznám čí je pes, keď sa dá idem, nebezpečných psov som dokonca riešil, takže - alebo iní občania to riešia, alebo iným spôsobom, takže áno, túto službu by sme mali mať zabezpečenú, pokiaľ nájdeme v rozpočte peniaze, poslanci sa na budúcom dohodneme, tak môžme túto službu zrealizovať, táto služba bude potom vybavená. Ďalšiu vec, čo sa týka psov aj VZN-ka, len stručne vám poviem, že VZN-ko je problém, lebo v obci nemáme žiadne venčiská, kde sa psi môžu venčiť, hej? Vinohrady - súkromné pozemky, máme jedine čo je obecný pozemok v strede obce to je „Plantovište“, ale to je cvik, ja si myslím, že to by nebolo zase vhodné pod cintorínom, že by sa tam len v tom parku venčili psi, problém so psami treba riešiť, lebo pokiaľ niečo neriešime, tak nám to prerastie cez hlavu.“ Po chvíľke starosta pokračoval: „Dobre. Máme teraz priority, tento rok by sme spravili minimálne ten plán veže, vybudujeme ten sklad hasičskej zbrojnice, chodník Dlhovská - tento mesiac môžme uskutočniť aj s občanmi, lebo nie je tak ľahké ako sa to povie, že my chceme také alebo my chceme onaké. Je to problém, že kde ten chodník robiť, súkromné pozemky, cesta, plyn je tam, voda je tam, tam sú elektrické stĺpy, proste sa to prerušuje. Sú varianty, ktoré vám tento pán, ktorý robí - inžinier, ktorý sa zaoberá odvodňovaním a chodníkmi, nám, aby to nebolo odo mňa, že ja to chcem tak alebo tak, aké možnosti sú a na aké sa rozhodneme, aby sme to nerobili o vás bez vás, hej? Jako, nebudeme rozhodovať. Najjednoduchšie bolo spraviť tam chodník , chodník neni problém, dáme tam chodník a hotovo. Len s tou kanalizáciou je problém. Priekopa nám to veľmi nevyrieši, keď tam dáme kanál do zeme, nemôže zase veľmi hlboko, ale musím ísť viac ako je zamŕzajúca hĺbka, musí ísť tam bližšie k ceste a potom je tam určitý kúsek rovina. Čiže, s tým kanálom sú tiež ako problémy, ale to by som potom, že oznámime občanom alebo sa dohodneme s občanmi, že kedy by to mohlo byť a dotyčný pán inžinier, neni problém, dojde sem a vysvetlí, aké možnosti sú. A potom to sa ...,“ prerušila ho poslankyňa Konopová a pýtala sa, či sa občania stretnú. Starosta: “Áno, do kulturáku si sadneme a tí predmetní ľudia, čo tam bývajú, aby vedeli ako to bude, ako sa to dá riešiť, aby tu nevznikli potom problémy, lebo – ináč, no, proste, je tam viac možností a aby ste si to vypočuli z rúk odborníka, ktorí to bude potom aj projektovať. Aby ste si dali hneď svoje pripomienky k nemu.“ Poslanec Lazar: „Otázočku, môžem?“ Starosta: „No, to, k tomuto?“ Poslanec Lazar: „K tomuto. Že či je známy nejaký termín, predbežný aspoň.“ Starosta: “ É, jednoducho, dneska mám tu to, že je tu, je tu pani Krchnáková, ééé, keď mi – to sa dohodneme s pani Krchnákovou a s ľuďmi, čo ... „ Poslanec Lazar: “Zámer aký je? Ja neviem, za mesiac, za pol roka?“ Starosta: “Za dva týždne, nejako do konca februára, to môže byť, jako no. Tak jako, neni problém, radšej čím skorej, teraz, aby bol projekt, aby sme mohli zase, keď už bude projekt, aby sme mohli potom z eurofondov alebo niekde pýtať, proste, aby sme to nemuseli všetko financovať zo svojho. Dobre? Takže predpokladám, keď sa do konca týždňa dohodneme ja mu zavolám a behom týždňa tohto môže byť. Dobre? Niekedy poobede, ja som mu hovoril okolo štvrtej, piatej, aby ľudia boli z práce, “ Pani Krchnáková: „To by mali byť chlapi pri tem, né baby.“ Starosta: „Šak ... no, s tebou len termín dohodneme, že to oznámime ľuďom na Dlhovskej.“ Poslankyňa Konopová: „Informáciu že to prenesiete odtiaľto do tej ulice.“ Starosta: „Či to chcete v piatok, najlepšie nie v sobotu, nedeľu, lebo niekomu treba (nezrozumiteľné) to neni dobre, takže v rámci týždňa, od tej štvrtej, piatej, alebo jak. Dobre? To potom sa dohodneme.“
Potom spomenul, že treba riešiť plot pri materskej škôlke, čo bude mať dopad na rozpočet, že pred domom kultúry treba opraviť dva schody, že dostal žiadosť na riešenie detského ihriska, čo samozrejme nie je jednoduché, pretože úrad vlády dáva na celý Bratislavský kraj 90 000 eur a jeden projekt môže byť do asi 20 000 eur a podľa neho sa na našu obec nič neujde. Podľa neho bude treba vymeniť komplet pieskovisko a najlepší variant by bol tam dať dopadovú plochu. A vyčíslil si veľkú investičnú položku.
Dohodol sa s poslancami, že bude treba otvoriť územný plán, lebo sú tam podľa neho niektoré veci zbytočné, niektoré veci tam bude treba dopracovať. Ako ďalšiu vec spomenul, že obec si môže dať urobiť štúdiu, ale môže ju urobiť aj niekto iný. Ak si obec chce dať urobiť štúdiu na vlastnom pozemku, tak si ju obec zaplatí. Ak chce niekto niečo robiť na svojom pozemku, musí si zaplatiť štúdiu sám.
Spomenul, že 40% Slovenska ešte nemá kanalizáciu. Spomenul projekt kanalizácie do Trnavy a vraj to bola chyba, že sa Doľany nezapojili, potom sa opravil, že to vlastne chyba nebola, lebo Dlhá sa nenapojila a Doľany by to vraj stálo dvakrát viac. Podľa neho by sme mali urobiť aspoň projekt a keď budú výzvy, aby sme sa do toho mohli zapojiť. Potom sa vrátil k územnému plánu. Že treba zmeniť a upozornil, že to nie je záväzné, že čo sa dá využívať.
Potom spomenul, že poslanec Demovič dá správu, že sa v dedine plánujú vybudovať retardéry. V obytnej zóne sa nemá kto čo preháňať autom. Pred každým prechodom by mal byť retardér.
Starosta chce dať vymeniť úradné tabule. Jednu chce dať aj pod podjazd na úrad a osvetliť ju.
Spomenul list, ktorý dostal obecný úrad od SVP ako odpoveď na žiadosť o informáciu o súčasnom stave protipovodňových opatrení realizovaných týmto štátnym podnikom. Povedal:“ Aby ste si nemysleli, my tu nebojujeme za priehradu. Vráťme sa ešte k tomuto. Je dehonestujúce, že sa dozviem, a mi povie, bola u mňa tá a tá konkrétne, sestra niekoho, kto býva v Doľanoch, veď obec to nechce zrušiť alebo obec je proti aktivistom, lebo obec už dostala 100 000 eur. Tak takéto fámy sa tu vytvárajú, nepravdy, že obec dostala, to museli by sme vrátiť. Pred tým boli také veci, že všetci sme už na tom zarobili, proste, nechcem na to ani reagovať.“ Potom prečítal odpoveď od SVP. Vraj SVP prehodnocuje ďalšie variantné riešenia PPO, ktoré predložia obyvateľom.
Ďalej spomenul, že na minulom zastupiteľstve odzneli nepravdy a osočovanie jeho osoby, ktoré sú na posúdenie orgánov činné v trestnom konaní, avšak nechce to riešiť a prečítal paragrafy zo zákona, kde sa spomína, že ak niekto napadne vážnosť osoby potrestá sa odňatím slobody až na dva roky a iné zákony. Povedal, že má list od pána Kedroviča, lebo vraj nemá na neho ani telefón, ani mail, ktorý potvrdzuje, že na obecnom úrade nebol. Nemieni vraj tieto výmysly riešiť. V miestnosti nastal ruch. Denisa Mikovičová: „Jožko, aj my sa môžeme k tomu vyjadriť. Hádam sa jej to nesnívalo.“ Starosta ju nenechal dopovedať:“ Ja to nechcem riešiť, chcete to riešiť súdne? Pán Kedrovič vie, že bol odcestovaný, ...“ Pani Mikovičová povedala, že sa len pýtali v akej veci ten pán bol za ním a aby poskytol informáciu. Starosta:“ Ale nie pán Kedrovič.“ Mnohí mu pripomenuli, že ho oslovil ako pán Kedrovič. Ruch. Starosta: „Zastavme debatu.“ Starosta: “Môžete si o tom hovoriť čo chcete, nemienim sa k tomu ani vracať. ... Nemáme slovo, nediskutujeme. Potom dáme diskusiu.“
Ďalej spomenul zónu 22. OZ schválilo, že si môže pán Mruškovič urobiť štúdiu. Starosta chcel radovú zástavbu, tá sa však nedala spraviť. Je tam iný variant. V rámci informovania o práci v komisiách poprosil aj pána Lazara, aby informoval o tomto zámere. Starosta povedal, že keď štúdia bude vypracovaná, tak ju OZ zoberie na vedomie. A odovzdal slovo predsedom komisií, ako prvému poslancovi Lazarovi.
Predseda komisie výstavby poslanec Ľubor Lazar zreferoval o stretnutí členov komisie dňa 27.1.2019 s dotknutými obyvateľmi obce, ktorý chcú stavať pod Ampérmi. Existuje návrh štúdie, ako by sa domy mohli podľa zákona umiestniť. Predbežný súhlas k spolufinancovaní inžinierskych sietí dali všetci majitelia pozemkov. Zmluva o dielo s architektkou je pripravená na podpis. Občania sa dohodli, že Pavlína a Peter Mruškovičovi ich budú zastupovať smerom k architektke.
Komisia mala aj riadne zasadnutie, kde si povedali o pláne činnosti na tento rok. Chcú otvoriť projekt Za Rybníkom a realizovať ho v réžii obce. Druhým bodom v pláne je nájsť pozemok v obci, kde by sa mohla postaviť bytovka.
Predseda komisie sociálno-finančnej poslanec Peter Vizváry predstavil závery zo zasadnutia komisie zo dňa 24.1.2019, kde sa dohodli, aké body z komunitného plánu obce zrealizujú. Ako najcitlivejší bod, ktorý si myslia, že by sa dal zrealizovať v nasledujúcom roku, je starostlivosť o najstarších obyvateľov nad 70 rokov (je to 121 ľudí). Poslanec Peter Marianyi vysvetlil, že tento rok si urobia prieskum, aby koncom roka vedeli dať do rozpočtu požadovanú sumu na realizáciu. Starosta povedal, že dôchodcovia chceli príspevok na obedy 1,00 eur, čo pri 222 dôchodcov robí na rok 48 000 eur, čiže obec nemôže prispieť.
Predseda komisie cestovného ruchu a obchodu poslanec Drahomír Jakuš uviedol, že komisia zasadala 29. januára a prizvali aj starostu, okrem jedného sa zúčastnili všetci. Majú rozpracovaných niekoľko nápadov, ale ešte by nechcel hovoriť konkrétnosti.
Predsedníčka komisie pre kultúru poslankyňa Stanislava Oravcová uviedla, že tiež mali zasadnutie, kde sa dohodli, že budú pokračovať v aktivitách, ktoré mali aj v predchádzajúcom volebnom období. Mali by záujem založiť krúžky, napríklad, tanečný. Oslovil ju pán Vladimír Schwarz, vedúci dychovky, aby obnovili tradíciu pochovávanie basy. Budú spolupracovať aj s klubom dôchodcov.
Pani Zdenka Prísečanová upozornila na nemobilných starších občanov, na ktorých by sa malo tiež pamätať a aspoň k ich sviatku ich navštíviť.
Predseda komisie pre ochranu verejného poriadku poslanec Ján Demovič povedal, že komisia rieši dve sťažnosti, jedna je zo 16. januára od polície z Modry za pohryznutie psov a druhá je zo 4.2.2019 na voľne sa pohybujúcich psov. Pripravujú plán na osadenie retardérov v obci a kontrolu dopravných značení. Keď bude projekt hotový, tak sa bude môcť každý občan k tomuto návrhu vyjadriť.
Poslankyňa Ida Konopová informovala občanov, že v januári mali stretnutie redakčnej rady pod vedením Daniela Ďurďoviča. V máji plánujú opätovne vydať Dolanské noviny. 19. mája organizuje vystúpenie skupiny Heligoniky. Plánuje aj stretnutie harmonikárov. Ďalej chce pokračovať vo vedení Kroniky obce Doľany, ktorá bola riadne vedená do roku 1990, ona ju písala do roku 2002.
Starosta pripomenul, že onedlho obyvatelia dostanú kompostéry. Je tu aj možnosť odvozu bioodpadu, avšak za to by všetci museli platiť, či by odvoz chceli alebo nie. Starosta spomenul vysoké náklady, ktoré by to znamenalo. Na záver povedal aj pár slov k muzikantskému domu, že je v majetku obce a že dychovka mieni hrať na mnohých akciách.
V rámci diskusie vystúpil pán Rudolf Schmidt, ktorý sa poďakoval starostovi za vyriešenie jeho susedského problému so žumpou. Myslí si, že cena za kúpu nehnuteľnosti po Jarovi Zigovi je lákavá, ale treba si uvedomiť, koľko financií potrebuje obec investovať do jestvujúcich zariadení, ktoré treba dať do poriadku (škola, ihriská, ...). Podľa neho priestoru na zábavu a kultúru je v obci dosť.
Starosta odpovedal, že pôvodne sa v škole plánovala pamätná izba, ale žiaci nemajú telocvičňu, jedáleň, archív a pod., preto sa tam pamätná izba už neplánuje.
Poslankyňa Ida Konopová zdôraznila, že viacerí občania chcú, aby sa nehnuteľnosť aj pozemky kúpili, že ďakuje pánovi Schmidtovi za názor, ale myslí si, že dom je na takom mieste, že by ho bolo škoda nekúpiť.
Pani Andrea Nemcová si myslí, že v prvom rade sa treba starať o existujúce majetky obce.
Pani Mária Schwarzová si myslí, že o nehnuteľnosť, ktorá je kultúrnou pamiatkou by sa malo bojovať. Čo sa týka retardérov, tak je zásadne proti nim.
Pani Zuzana Zajíčková si myslí, že priestory, ktoré sú v škole by sa mali nechať pre deti, pretože deti ani nevedia, ako má telocvičňa vyzerať. V škole by mala byť aj jedáleň, pretože deti chodia na obed za každého aj toho najhoršieho počasia a vtedy sa ona snaží deti do škôlky poodvážať.
Pani Anna Schwarzová sa pýtala, či sa nedá robiť niečo s autami, ktoré v zime zavadzajú pri odhŕňaní snehu.
Poslanec Ján Demovič namietal návrh starostu, aby sa dal zákaz státia na ceste, že to zo zákona nie je možné.
Pani Monika Prísečanová si myslí, že by sa skôr mali riešiť autá, ktoré stoja na chodníku, pretože niekedy chodec musí ísť aj na cestu, pretože chodník je autom celý zastavený.
Pani Oľga Purgiňová upozornila na nesvietiace lampy, čím sa niektoré úseky stávajú nebezpečné.
Súhlasila s ňou aj pani Mária Schwarzová a myslí si, že námestie pred zastávkou je tiež tmavé. Viacerí sa zhodli v tom, že obec je slabo osvetlená.
Starosta požiadal, aby sa nedostatky v obci nahlasovali na obecnom úrade.
Pani Monika Prísečanová sa opýtala, či obec má páky na to, aby zastavila vypúšťanie žumpy do potoka, pretože každé ráno v nedeľu, keď sa ide do kostola je na celej ulici zápach. Súhlasili s ňou viacerí.
Starosta povedal, že je to problém. Môže sa to radikálne riešiť, že môže robiť policajta a žiadať potvrdenia o vyčistení žumpy fekálnym vozom. Podľa neho nefungujú mnohým ani čističky. Riešením by bola aj výstavba kanalizácie. Ale to tiež je problém, lebo nie každý na pripojenie sa ku kanalizácii má. Jako, je to problém. Nech sa páči, ja už som skončil. Ďalší nech sa páči do diskusie.“
Anna Schwarzová: „Dobre a v Častej sa prečo museli všetci pripojiť na kanalizáciu.“
Starosta: “Jako pozor, ja len hovorím, že sú s tým aj problémy spojené. Ja som to preto vravel aj poslancom na začiatku v úvode v rôznom, že sa do budúcna zaoberať aj týmto problémom. Jako je toto strašné.“ ... Oľga Purgiňová sa opýtala, či sa nedajú čerpať na kanalizáciu dotácie a aj na napojenie na ňu. Starosta povedal, že v prvom rade treba mať projekt. A vraj napojenie nikto nebude riešiť a vraj obec nebude zhodnocovať niečí majetok.
Poslanec Ľubor Lazar sa pýtal, koľko asi by finančne stálo vybudovanie kanalizácie s čističkou. Starosta odpovedal, že presne nevie teraz povedať, to teraz nie je vhodné, ale podmienky výstavby kanalizácie a čističiek si študoval, potom to vyriešia s komisiou výstavby.
Pán Ľuboš Krist prišiel zo stretnutia s pánom Kašickým z Častej a veľmi stručne informoval, že je možné čerpať financie z rôznych fondov.
Pani Andrea Nemcová upozornila na zlé osvetlenie aj pod stromami v parčíku pri kostole. Haluze nielenže zatieňujú celú druhú stranu ulice, ale sa ani nedá pod nimi chodiť. Starosta povedal, že ak sa obyvatelia dohodnú, ktoré stromy by sa mali ostrihať, tak ich dá ostrihať, že on nemá problém ich vyrúbať, pretože keď sa skrátia, tak máme problém zase za tri roky. Pani poslankyňa Konopová len dokončila myšlienku a navrhovala pretiahnuť elektrinu k domu smútku, kde je tma. Starosta povedal, že počká na príslušnú komisiu, aké dá stanovisko, aby nerozhodoval sám, pretože potom je najhorší.
Pán Rudolf Schmidt sa ešte vrátil k parkovaniu áut na chodníku, pretože chodníky sa robili pre ľudí, preto treba riešiť autá. Poslanec Peter Marianyi povedal svoju skúsenosť s parkovaním áut na uliciach v zahraničí. Riešia to tak, že na striedačku autá parkujú na jednej strane, potom na druhej, pred to dajú betónové kvetináče, takže aj z estetického hľadiska je to pekné a aj sa s tým spomalí doprava. Toto riešenie potvrdil pán Schmidt aj poslanec Lazar.
Viacerí obyvatelia upozornili na kruhový objazd, ktorý je veľmi nebezpečný pri výjazde od vinohradov, pretože výhľadu zavadzajú tuje. Pani Mária Schwarzová upozornila na zakrývanie dopravných značiek porastom za kruhovým objazdom na obidvoch stranách, takže nie je vidno označenie hlavnej ulice. Podľa starostu je to lepšie, nech si myslia, že sú na vedľajšej. Poslanec Jakuš upozornil na postavenie tatrovky pána Vranka vedľa hlavnej cesty do Častej, že kvôli autu nie je vidno, či po ceste niečo nejde, bolo by vhodné ho požiadať, aby auto posunul. Starosta sa opýtal, či má ešte niekto niečo do diskusie. Poslankyňa Konopová: „Už zavri.“ Tak pán starosta uzavrel zasadnutie s poďakovaním všetkým prítomným.