Starosta Dolian Jozef Mruškovič zvolal na pracovnom stretnutí poslancov v utorok 4.12.2018 prvé riadne zasadnutie OZ na štvrtok 13.12.2018 o 19.00 hod. Poslanci dostávali materiál na zasadnutie priebežne.
Zasadnutie sa konalo v zasadačke obecného úradu. Prítomní boli starosta Jozef Mruškovič, ôsmi poslanci: Iveta Bednarovská, Ján Demovič , Drahomír Jakuš, Ida Konopová, Ľubor Lazar, Peter Marianyi, Stanislava Oravcová a Peter Vizváry. Prišiel aj Roman Mikovič, ktorý zložil poslanecký sľub.
Starosta: „ ... obecného zastupiteľstva. Bod 2 určenie návrhovej komisie, overovateľov a zapisovateľa zápisnice. Navrhujem do návrhovej komisie Drahoša Jakuša a JUDr. Konopovú, overovateľov zápisnice Ivetu Bednarovskú , Oravcovú Stanislavu a zapisovateľa zápisnice JUDr. - asi bez titulov – JUDr. Jána Demoviča. Má niekto iný návrh, páni poslanci? Keď nie, dávam hlasovať, aby sme dneska pracovali v tomto zložení. Kto je za? Dávam hlasovať. Takže sedem. Dobre. Zdržal sa niekto? Je niekto proti? Ďakujem. „ V miestnosti sa ozvali hlasy, pretože starosta zle spočítal hlasy. Namiesto sedem bolo osem poslancov, ktorí zdvihli ruky. Roman Mikovič nemohol hlasovať, pretože ešte nezložil poslanecký sľub. Niektorí sa pýtali na počet členov komisií a overovateľov, načo starosta povedal, že stačia dvaja. Starosta po skontrolovaní, či je všetko zapísané, pristúpil k ďalšiemu bodu, a to k zloženiu sľubu poslanca. Od poslancov prišla námietka, že by sa mal najprv schváliť program. K tomu starosta dodal, že program navrhuje rozšíriť v bode schválenie členov komisií OZ o zmenu názvu dvoch komisií, respektíve zrušení a znovuzriadení dvoch komisií a k návrhu na vyradenie majetku v bode 12, bude aj zobratie na vedomie dvoch zmlúv s Marius Pedersenom a ... Starostu prerušil právnik obce a niečo mu hovoril, na čo starosta súhlasil a povedal, že v bode 13 navrhuje schválenie zmlúv s Márius Pedersenom a ... opäť starostu prerušil právnik, na čo starosta povedal dobre, že nie je podpísaný (nie je jasné, kde nie je podpísaný), takže sa program rozšíri iba v jednom bode, a to pri schvaľovaní členov komisií sa zmenia názvy komisií a po vyzvaní, či má ešte niekto z poslancov návrh na zmeny v programe, dal hlasovať za program. Osem poslancov bolo za.
Pristúpil k ďalšiemu bodu, a to k zmene názvu dvoch komisií. Opäť prišlo k námietke, pretože najprv malo dôjsť k zloženiu sľubu poslanca občanom Romanom Mikovičom. A tak starosta poprosil predsedníčku volebnej komisie pani Gabrielu Chvíľovú, aby sa ujala slova. Pani Chvíľová oboznámila zastupiteľstvo s výsledkami volieb a požiadala starostu, aby prečítal sľub poslanca a aby ju pán Mikovič podpísal. Po prehlásení sľubu dostal pán Mikovič osvedčenie o zvolení z poslanca.
Bod 4 programu OZ – schválenie členov komisií a zmena názvu dvoch komisií. Starosta oboznámil zastupiteľstvo, že na pracovnom stretnutí poslancov sa členovia dohodli na zmene názvu dvoch komisií. Poslankyňa Konopová ako členka návrhovej komisie vysvetlila, že najprv na ustanovujúcom zasadnutí OZ schválili návrh korektúry názvu dvoch komisií od poslanca Lazara, aby životné prostredie patrilo do komisie výstavby, avšak na pracovnom stretnutí poslancov si zdôvodnili, že nie je správne, aby bol úsek výstavby spojený so životným prostredím, tak sa chce vrátiť k pôvodnému názvu obidvoch komisií, a to ku komisii výstavby a územného plánovania a ku komisii pre ochranu majetku a verejného poriadku, dopravy, životného prostredia, poľnohospodárstva, lesného a vodného hospodárstva. Podľa poslankyne Konopovej je spojenie výstavby a životného prostredia kontraproduktívne, pretože aj štruktúra orgánov štátnej správy je na týchto úsekoch oddelená. Pani poslankyňa Konopová túto záležitosť konzultovala aj s odborníkmi. (poznámka č. 1) Starosta sa opýtal, či k tomu niečo niekto má a keďže nikto nič nenamietal, dal hlasovať o tomto návrhu. Právnik upozornil starostu, že návrhová komisia musí najprv prečítať návrh uznesenia. „Jáj, tak dobre. Však je uznesenie.“ Hlas z pléna:“ K tomuto uznesenie nemáme.“ „Tak poprosím návrhovú komisiu, aby predniesla návrh uznesenia.“ Poslankyňa Konopová prečítala návrh uznesenia a starosta dal hlasovať. Návrh schválili všetci deviati poslanci. Potom starosta poprosil všetkých predsedov komisií, aby si postupne sami navrhli členov do komisií a že sa bude hlasovať verejne. Právnik upozornil, že treba hlasovať za každú komisiu zvlášť. Starosta vyzval predsedu komisie výstavby a územného plánovania poslanca Lazara, aby prečítal svoj návrh. Navrhol Drahomíra Jakuša, Ivetu Bednarovskú, Natáliu Machovú, Michala Pauloviča a ako externého poradcu Petra Socháňa. Starosta namietal, že buď je členom alebo nie a že poradiť sa môže s kýmkoľvek. Poslanec Lazar potom návrh na členstvo Petra Socháňa stiahol. Starosta dal hlasovať za členov komisie. Bývalý poslanec Rudolf Vrbinkovič sa chcel niečo spýtať, ale starosta to odmietol, že teraz sa hlasuje. Podľa právnika mala návrhová komisia prečítať uznesenie. Starosta upozornenie právnika ignoroval a povedal: „Aha, dobre. Takže všetci? Zdržal sa niekto? Je niekto proti?“ Komisiu schválili všetci poslanci. Pán Vrbinkovič sa po vyzvaní starostu opýtal, či členovia, ktorí sú navrhovaní do komisie sú v stavebníctve kompetentní. Starosta: „Chcel som ešte toto povedať, že v komisiách členovia by mali byť odborníci z radov občanov, odborníci, ktorí rozumejú danej veci a podobne, takže nechal som to...“ Prerušil ho pán Vrbinkovič: „Môžem sa len spýtať pani Bednarovskej a pani Machovej, čo sú vyučené?“ Poslanec Lazar a Demovič namietali, že to nie je podstatné. Pani poslankyňa Konopová povedala, že môžu byť odborníci a ďalšie osoby. Starosta argumentoval, že je to na predsedovi komisie, koho si do komisie dá a že to sú poradné orgány obce. Ďalšou komisiou bola komisia pre ochranu majetku a verejného poriadku, dopravy, životného prostredia, poľnohospodárstva, lesného a vodného hospodárstva. Predseda komisie poslanec Ján Demovič navrhol dvoch členov - Ing. Janu Demovičovú a Ing. Michala Tichého. Pani Konopová sa vyjadrila, že mu to stačí, poslanec Demovič súhlasil, že mu to stačí. Právnik opäť upozornil, že musí byť návrh uznesenia. Starosta požiadal návrhovú komisiu, aby dala návrh uznesenia. Poslankyňa Konopová namietala, že však ešte idú schvaľovať ďalšie. (poznámka č.2) Starosta potvrdil, že sa budú schvaľovať aj ďalšie. Nastal rozruch, pretože názory na postup sa líšili. Poslankyňa Konopová podotkla, že aby boli ľudia v obraze, tak uznesenie sa týka stále bodu 4, kde sa schvaľovali názvy dvoch komisií a začala vymenovávať členov komisie výstavby. Starosta ju upozornil, že to je už schválené. Poslankyňa Konopová bola zmätená, že či má čítať ďalšiu komisiu. Dokončila čítanie už schválenej komisie. Starosta: „Dobre a teraz komisia pre ochranu majetku.“ Poslankyňa Konopová prečítala členov komisie pre ochranu majetku. Starosta dal hlasovať o tomto návrhu. Všetci poslanci ho schválili. Starosta vyzval predsedníčku komisie rozvoja vzdelávania, kultúry, mládeže a športu poslankyňu Stanislavu Oravcovú, aby navrhla svojich členov komisie: Jozef Slaninka, Zuzana Banárová, Petra Oravcová, Denisa Schwarzová, Ing. Daniel Ďurďovič a Zuzana Zajíčková. Návrhová komisia v zastúpení poslankyne Konopovej prečítala návrh uznesenia. Poslanec Lazar mal pripomienku, že navrhoval, aby do komisie bola prizvaná riaditeľka školy a tiež niekto zo škôlky, pretože ich práca sa týka tejto komisie, a tak isto aj za šport niekto z futbalistov. Starosta povedal, že všetkým predsedom komisií jeho návrh poslali a že je len na predsedoch komisií, s kým budú pracovať a že obec spolupracuje úzko aj s riaditeľkami školy a škôlky a nie je dôležité, či budú v komisiách. Starosta dal schváliť uznesenie, ktoré bolo jednohlasne prijaté. Starosta vyzval predsedu ďalšej komisie, a to komisie finančnej, sociálnej a správy obecného majetku Petra Vizváryho, aby navrhol členov svojej komisie. Boli to: Mária Vranková, Peter Marianyi, Roman Mikovič, Roman Schwarz. Kvôli množstvu práce, ktorú túto komisiu čaká navrhol poslanec Peter Marianyi ďalších dvoch do komisie, a to Andreu Nemcovú a Denisu Mikovičovú. Poslankyňa Konopová poznamenala, že je v komisii strašne veľa ľudí a že to nie je dobré. Po prečítaní uznesenia dal starosta hlasovať. Všetci hlasovali za. Starosta potom vyzval predsedu komisie pre ochranu majetku a verejného poriadku, dopravy, životného prostredia a ... Poslanci ho upozornili, že túto komisiu už schválili. Nasledoval predseda komisie obchodu a cestovného ruchu Drahomír Jakuš, ktorý navrhol za členov Luciu Jakušovú, Natáliu Bednarovskú, Veroniku Ješkovú, Andreu Zubajovú, Ľuboša Krista, Daniela Ďurďoviča, Mareka Vizváryho a Tomáša Soósa. Po prečítaní uznesenia všetci poslanci hlasovali za.
Ďalším bodom bolo delegovanie poslancov do rád školy a škôlky. Starosta prečítal celý zákon o voľbe do rád a navrhol, aby do rady materskej školy bola zvolená poslankyňa Iveta Bednarovská, ktorá s návrhom súhlasila, a tak po prečítaní návrhu uznesenia poslanci hlasovali. Všetci boli za.
Program pokračoval informáciou o zmene zriaďovateľa školy, ktorá prešla z cirkvi do obce. Starosta popísal dôvod zmeny a prečítal dodatok ministerstva školstva. Od 1.1.2019 sa mení sieť škôl a škola mení názov na Základná škola Doľany 128. Po prečítaní uznesenia poslanci schválili prechod školy do obce. Potom delegovali poslancov do rady školy, a to Stanislavu Oravcovú a Jána Demoviča. Poslanci návrh odsúhlasili.
V bode o pláne rokovania obecného zastupiteľstva na rok 2019 starosta pozmenil návrh oproti pôvodnému, kedy sa zasadanie malo konať šesťkrát, avšak v septembri až decembri bol návrh na október. Starosta by termín v tomto období nechal otvorený a zasadnutie zvolá podľa potreby. Čiže v pláne by bolo päť presných termínov – prvé štvrtky v mesiaci – 7.február, 4.apríl, 6. jún, 5. september a 12. decembra. Posledný decembrový mesiac namietali niektorí poslanci, že či zasadnutie nemôže byť v prvý štvrtok v mesiaci. Starosta upozornil, že je Mikuláš, preto termín posunul, ale navrhol, že zasadnutie môže byť aj v utorok. Poslankyňa Oravcová povedala, že to je len rámcový plán a že môže byť zmena. Po prečítaní uznesenia, namietal poslanec Lazar, že uznesenie treba doplniť o šieste zasadnutie. Starosta povedal, že to zasadnutie sa dá podľa potreby, keď nebude treba, tak tá trojmesačná lehota zasadnutí podľa zákona je splnená, zvyčajne v roku mávajú 6 zasadnutí. Poslanec Jakuš sa chcel dohodnúť koľko dní vopred sa zasadnutie oznámi. Poslankyňa Konopová, že to je podľa zákona. Poslanec Lazar povedal, že to je podľa rokovacieho poriadku. Termíny poslanci schválili jednohlasne.
Na rade bolo schvaľovanie plánu činnosti hlavnej kontrolórky na I. polrok 2019. Pani Balejčíková nebola prítomná, ale sa písomne ospravedlnila a odôvodnila svoj plán činnosti. Poslanci schválili jednohlasne jej plán činnosti. Poslankyňa Konopová potom prečítala ešte stanovisko pani kontrolórky k rozpočtu obce a navrhuje schváliť rozpočet na rok 2019 a na roky 2020 až 2022 zobrať na vedomie. Starosta dal hlasovať, ale poslankyňa Konopová ho zastavila, že ešte nečítala uznesenie. Poslanec Lazar chcel doplniť uznesenie, ale to sa týkalo rozpočtu, tak ho ostatní upozornili, že to bude v ďalšom bode. Poslanci zobrali stanovisko k rozpočtu pani kontrolórky na vedomie jednohlasne.
Dôležitým bodom rokovania zastupiteľstva je schválenie návrhu rozpočtu na rok 2019 a aproximatívny rozpočet na roky 2020 až 2021. Starosta prečítal jednotlivé body rozpočtu na rok 2019. Rozpočet bol navýšený v odpadoch, ktorým je venovaný jeden bod programu, kde starosta bližšie vysvetlí dôvody. Vzhľadom na všeobecné zvýšenie energií sa navýšila aj položka energií. Starosta odôvodnil, že rozpočet sa musí schváliť, aby sa mohla financovať škola. Rozpočet je prebytkový. Počas roka sa bude rozpočet upravovať. Návrhová komisia v zastúpení poslankyne Konopovej prečítala uznesenie. Poslanci schválili rozpočet jednohlasne.
Rozpočtové opatrenie za rok 2018 bolo ďalším bodom rokovania. Vzhľadom na to, že pani Vranková je práceneschopná, poslanec Vyzváry ako predseda finančnej komisie prečítal dôvodovú správu, ktorú pani Vranková vypracovala. Pani poslankyni Konopovej neboli jasné niektoré body rozpočtu, tak sa pýtala pani Vrankovej, ktorá jej ich vysvetlila a tá ich na zastupiteľstve predniesla. Starosta vysvetlil čerpanie dotácie z BSK na rekonštrukciu muzikantského domu. Po prečítaní uznesenia poslanci jednohlasne odsúhlasili rozpočty.
Návrh na vyradenie majetku prečítal predseda finančnej komisie Peter Vizváry. Celková hodnota vyradeného majetku z domu kultúry a materskej školy je 360,98 eur. Z obecného úradu sa vyradila neopraviteľná kosačka v hodnote 518,85 eur. Poslanci návrh schválili.
Ďalším bodom bol návrh všeobecného záväzného nariadenia o platbách za odpad. Skládka Dubová navýšila cenu za skladovanie odpadu. Na osobu a rok to vychádza 24,23 eur a chatári 24,34 a právnické osoby 97,34 eur na rok. Starosta predniesol informáciu o platbách za odpad, ak sa bude separovať. Čím viac sa bude separovať, tým menej bude komunálneho odpadu a platba bude nižšia. Firma Marius Pedersen navýšila cenu o 3 %. Občan Michal Tichý sa opýtal na možnosť pridelenia menšej odpadovej nádoby, pretože ju nenaplní. Vzhľadom na to, že platby sú na osobu, toto riešenie nie je východiskom. Starosta uviedol príklady zberu odpadu v iných krajinách. Nastala diskusia o možnostiach zberu odpadu v obci. Podľa občana Pauloviča je dôležitý objem odpadu nie váha. V zahraničí sa prideľujú vrecia, ktoré nie sú plastové. Tie majú určitý objem a platí sa za vrece, v ktorom je zarátaný už aj odvoz, takže ľudia platia skutočne len za ten odpad, ktorí vyprodukujú. Takže cena je spravodlivá – kto koľko naplní, toľko platí. Starosta povedal, že zmluva je uzavretá na jeden rok a počas celého roka sa môže obec venovať systému zberu odpadu. Starosta už zmluvu podpísal v pondelok 10.12.2018. Poslankyňa Konopová navrhuje, aby zmluvu zobrali len na vedomie. Právnik namietal, že právo starostu je zmluvu podpísať. Poslankyňa Konopová zmluvu ešte v roku 2002 prešla s firmou z Dubovej, takže vie, že je v poriadku a podľa nej ju berú na vedomie aj iné obce. Ohradila sa voči odopieraniu práva poslancom zobrať zmluvu na vedomie. Prečítala návrh uznesenia, kde schvaľujú VZN o odpadoch a zmluvu berú na vedomie. Poslanci uznesenie schválili.
Bod 14 – návrh komunitného plánu sociálnych služieb obce na roky 2018 až 2022. Poslankyňa Konopová spolu dala veci s pani Chvíľovou väčšinou do poriadku. (poznámka č. 3) Spomenula doplnenie zmeny o zriaďovateľa školy. Komunitný plán sa nesmie brať ako zdrap papiera. Je v ňom toľko vecí, ktorými štát zaväzuje obec, že v rámci malého rozpočtu, ktorý obec má sa môžu urobiť len niektoré veci. Navrhuje, že ak schvália komunitný plán, obec by si mala splniť aspoň svoje základné povinnosti. Ona je za prijatie a nielen také, že to prijmeme, ale raz do roka by na OZ mala byť správa o plnení plánu a sú tam aj dve povinnosti. Predseda finančnej a sociálnej komisie Peter Vizváry povedal, že jeho komisia sa bude tomuto plánu venovať. Podľa poslanca Petra Marianyiho je plán veľmi dobrý a je to aj veľmi dobre urobená analýza stavu a činnosti obce v tejto oblasti. Chce si len ujasniť, aká je právna záväznosť plnenia tohto plánu, či stačí plniť len niektoré body, pretože z toho vyplýva aj nadväznosť na rozpočet. Podľa poslankyne Konopovej v prvom rade sa plán musí prijať. Prihovárala by sa za to, že vzhľadom na to, že je to našťastie komunitný plán, tak by si k tomu mali sadnúť a urobiť konkretizáciu, či už na neformálnych rokovaniach alebo by si dali len samostatný bod. (poznámka č. 4) Poslanec Vyzváry sa opýtal, či si môžu z toho teda vybrať len niektoré body. Poslanec Marianyi povedal, že na prvom zasadnutí komisie si celý plán prejdú a vyberú tie body, ktoré sú najpriechodnejšie aj vzhľadom na financie. Potom s konkrétnymi bodmi prídu na pracovné stretnutie. Podľa poslanca Marianyiho sa finančné zdroje mimo obecného rozpočtu dajú nájsť. (poznámka č. 5). Starosta upozornil, že plán musia prijať, lebo potom nebudú môcť čerpať finančné prostriedky naň. Členka návrhovej komisie prečítala uznesenie a poslanci jednohlasne schválili komunitný plán.
Bod 15 – odpredaj obecného majetku k priľahlému pozemku – pozemok parcela č. 77/2 o výmere 155 m2 – Ing. Michal Tichý a manželka Mgr. Adriana Tichá. Starosta povedal, že dostal aj stanovisko predsedu komisie výstavby. Ide o pozemok z horného konca do uličky v šírke 7 m, kde už urobili aj schody. Bol urobený aj znalecký posudok a znalec stanovil cenu na výšku 30,28 eur za m2, celková suma je vo výške 4 693,00 eur. Manželia s cenou súhlasili. Uznesenie – odpredaj pozemku - poslanci schválili jednohlasne. Občan Michal Tichý sa opýtal, kedy bude urobená zmluva, aby cena ešte platila. Starosta povedal, že zákon hovorí do pol roka. Dohodlo sa, že vec sa zrealizuje začiatkom roka 2019.
Starosta otvoril ďalší bod programu - Informácia o vybavení petície predloženej OI Zachráňme naše CHKO MK – Stop priehrade nad Doľanmi. Povedal, že dostali petíciu a vybavenie petície je na internete, riadne bola doručená predsedníčkou petičného výboru, nebude ju teraz čítať, lebo všetci sú s ňou riadne uzrozumení a otvoril k bodu diskusiu. Nikto sa k slovu neprihlásil, tak informoval: „Aktuálna informácia bola, čo som aj minule povedal, po telefonickom kontakte zatiaľ so Slovenským vodohospodárskym podnikom odštepným závodom Piešťany, som ich ešte asi mesiac kontaktoval a dostal som takú odpoveď, že zatiaľ je to v štádiu nula, že to spí, proste čakajú na nás, že aké kroky podniknem alebo respektíve občianska iniciatíva aké kroky podnikne, odpovedali tak isto aj občianskej iniciatíve listom, listom, v ktorom ich – neviem jak to tam je – žiadajú o spoluprácu alebo niečo alebo návrhy riešení, takže čakám od občianskej iniciatívy, že ako sa k tomu vyjadrí. Dneska som volal s pani, ktorá tu bola pani – nespomeniem si na meno, pánu námestníkovi som sa nedovolal, aj včera som volal, aj pánovi riaditeľovi som sa nedovolal, a zase som volal s touto pani, ktorá tu bola ...“ Poslankyňa Konopová: „Aj list sme poslali.“ Starosta: „ Jaj, ešte v utorok sme poslali aj list, aj list sme poslali, sme sa dohodli na pracovnej porade, aby nám vysvetlili, aké ďalšie kroky idú podniknúť, čo treba spraviť, takže obec ich vyzvala listom, aby nám dali na známosť proste ako sa veci majú a ako plánujú do budúcna s protipovodňovými opatreniami v Doľanoch pokračovať. Zatiaľ sme odpoveď na list nedostali. Poslankyňa Konopová „Ešte je to týždeň.“ Starosta: „Takže toľko z mojej strany.“ Poslanec Marianyi reagoval za iniciatívu, že v odpovedi od SVP je podstatné to, že do projektu investovali 100 000 eur a nemienia hľadať iné varianty a keď iniciatíva chce iné varianty, tak si ich má urobiť na vlastné náklady, čo samozrejme nie je v silách OI a poslanec to považuje za vyhrážanie. Iniciatíva hľadá odborníkov, ktorí by sa k projektu vyjadrili a odmieta vyjadrenie, že SVP čaká na ďalšie kroky iniciatívy, také vyjadrenie od nich neprišlo a preto noví poslanci iniciovali obec, aby oficiálnou cestou požiadala, čo v tejto veci robia. Nikto nič nevie, sú len neoficiálne informácie, neverí, že keď už do toho investovali a projekt majú v investičnom pláne, že nič nerobia. Každý obyvateľ obce, či je za alebo proti priehrade má právo vedieť, čo sa deje. Čo sa týka vybavenia petície, tak tá nebola vybavená v zmysle petičného zákona, a tak občianska iniciatíva podnikla v tejto veci právne kroky. Poslanec Lazar povedal, že v rámci občianskej iniciatívy občania Dolian vyčistili potok od nánosov dreva na dvoch akciách a pretože veľké kmene manuálne nevedeli vytiahnuť z potoka, tak minulý týždeň SVP poslalo mechanizmy a za tri dni odstránili všetko potrebné z blízkosti potoka, takže by už nemalo hroziť, že by voda niečo mohla strhnúť do toku. Pre BVS zostáva ešte vyriešiť odstránenie vyčistených náletových drevín z blízkosti potoka na Troch stokách. Starosta pripomenul, že nad papierňou sú ešte napadané stromy, ale to musia urobiť lesy. Poslankyňa Bednarovská povedala, že sa jej ľudia pýtali, prečo bol 26.11.2018 doobeda na úrade pán Kedrovič ml. Či to je pravda alebo nie. Starosta povedal, že mu volal pán Dr. Maria... – alebo niekto mu volal, že či tu Kedrovič ml. bol. Upresnilo sa, že pán Kedrovič je z Vodotiky. U starostu sa nikto neohlásil, starosta o tom nevie, jeho k ničomu neprizvali. Od septembra ako bolo verejné stretnutie s SVP pána Kedroviča starosta nevidel. Vystúpila pani Mária Schmidtová: „Ja som tu bola pondelok a ten pán tu bol.“
Denisa Mikovičová: „S tebou“ (Myslela so starostom.)
Starosta:“ Kedrovič?“
Mária Schmidtova: „Áno, ty si ho oslovil ... Starosta:„(pazvuk)“ „...a mňa si poslal preč.“
Starosta: „Kedrovič?“
Mária Schmidtová: „Áno.“
Starosta: „Že o tom neviem.“
Všeobecné pobúrenie.
Starosta:“ Nebol to niekto iný?“
Denisa Mikovičová: „Neklam. To je zoči-voči.“
Mária Schmidtová: „Poslal si ma za Gabikou, ja som išla za Gabikou a ty si ho oslovil a potom ste išli spolu do kancelárie.“
Starosta: „Kto tu bol v pondelok? To sa musím opýtať Gabiky, ale Kedrovič tu nebol.“
Denisa Mikovičová: „Opýtaj sa.“
Mária Schmidtová: „ Bol. Ty si ho oslovil, ty si sa s ním pozdravil, Jozef.“
Starosta: „Ale len pozdravil jako?“
Mária Schmidtová: „Ale išli ste spolu do kancelárie.“
Starosta: „Kedrovič?“
Mária Schmidtová:“Ja som si chcela niečo vybaviť ... “
Denisa Mikovičová: „ Neklam!“
Starosta: „Počúvaj, to nie, že neklam.“
Denisa Mikovičová: „Ale sú tu viacerí svedkovia.“
Nikol Bednarovská: „Sú tu viacerí svedkovia, tak neklamte verejne.“
Starosta:“Ale ja som vôbec nebol s Kedrovičom. Však to sa ma Peťo pýtal, že tu ešte minulý týždeň, že tu bol. Teraz v pondelok?“
Viacerí: „Nie tento. Dvadsiateho šiesteho.“
Starosta: „Dvadsiateho kedy?“
Viacerí: „V pondelok dvadsiateho šiesteho.“
Denisa Mikovičová: „Bolo to minulý pondelok a videli ho tu viacerí na ulici ....“
Starosta: „ Počúvajte, ja mám na neho telefón, ale toto, toto hrozí jako trestným udaním ...
Denisa Mikovičová: „No kľudne.“
Starosta“ ... z ohľadom, že ma tu ohovárate ,že ja tu zatajujem nejaké skutočnosti. Až mi zdvihne.“
Mária Schmidtová: „ Ja neviem o čom si jednal.“
Starosta:“ Ale ja neviem, že tu bol pán Kedrovič.“
Ida Konopová: (nezrozumiteľné)
Starosta: „ Ja neviem. Mohol to byť aj niekto iný. Poznáš osobne pána Kedroviča?“
Mária Schmidtová: „ (nezrozumiteľné) bol na tom stretnutí, ale ty si ho oslovil menom.“
Starosta: „ Ale nemám na neho asi ani číslo. Takže ..“
(Smiech.)
Starosta:“ Ale toto je choré. To je scestné.“
Denisa Mikovičová: “To nie je choré. Pozor! To nie je choré. Sú na to svedkovia, ktorí ho videli a počuli, tak to choré nie je.“
Starosta:“ Dobre. Dobre. K tomuto. Dobre. Túto vec ja si overím a dám vám písomne ohľadne pána Kedroviča, že ..
Denisa Mikovičová:“ A čo si chceš overiť?“
Starosta: “Dobre, lebo ma tu dehonestujete, že klamem a ja som si istý.“
Mária Schmidtová:“ (nezrozumieteľné) Ja nehovorím (nezrozumiteľné) ja som ťa nepočula o čom ste jednali.“
Starosta: „Ale ja neviem, že tu bol pán Kedrovič. To by som asi vedel. Mám dať urobiť o tom zápis alebo čo. Poprosím návrhovú komisiu, aby ...“
Denisa Mikovičová: „Tak spravte zápis. Kľudne.“
Hlas z pléna: „Tak ale čo ?“
Viacerí: „Však urobte zápis. Z toho, čo tu bolo.“
Ida Konopová: „Ja to mám poznačené,“ a prečítala uznesenie k petícii.
6 poslancov hlasovalo za: Konopová, Demovič, Oravcová, Jakuš, Vizváry, Mikovič,
dvaja sa zdržali hlasovania: Bednarovská, Marianyi, jeden bol proti: Lazar.
Pani Zuzana Zajíčková otvorila diskusiu s poznámkou, že na OZ sa prišli pozrieť občania a museli stáť na chodbe a nikto z poslancov ani neuvažoval o tom, že by zabezpečili pre nich sedenie alebo premiestnili zasadnutie, že vlastne dali občanom najavo, že sú im jedno. Ako druhú vec uviedla, že vedľa starostu sedí pán, ktorého občanom nikto nepredstavil a občania nevedia prečo je prítomný. Starosta povedal, že ide o externého právnika JUDr. Soldána, ktorý zabezpečuje obci právne služby. Poslankyňa Konopová povedala, že „my“ nesúhlasíme s tým, aby sa zasadnutia robili v sále domu kultúry z dôvodu, že táto miestnosť (zasadačka OÚ) je predpísaná na rokovanie OZ, je opatrená štátnymi symbolmi, nerátali s takou účasťou, nabudúce zabezpečia stoličky na chodbu. Poslankyňa Konopová pokračovala: „Ale my ako poslanci, teda ja hovorím za seba, nech sa vyjadria oni, nesúhlasíme s premiestňovaním do domu kultúry z dôvodu, že – aj bola pozvánka ohľadne poschodia – že táto miestnosť je určená na rokovanie, miestnosť máme a keď bude treba to vieme ošetriť tými stoličkami na chodbe, aby nemuseli dve hodiny stáť, ale my sme s tým nerátali. Z obecenstva bola námietka, že aj na minulom zastupiteľstve bolo veľa ľudí. Podľa poslankyni Konopovej to bolo preto, že to bolo ustanovujúce zastupiteľstvo. Poslanec Lazar povedal, či je problém pre obec zabezpečiť sálu domu kultúry štátnymi symbolmi pre prípad zasadnutia, keď občania majú záujem vidieť ako sa rokuje a či nie je rozumnejšie prispôsobiť sa záujmu občanov, lebo poslanci by sa mali prispôsobiť občanom, pretože majú robiť pre nich.(potlesk) Starosta povedal, že aj na pozvánke musí byť, kde sa rokovanie koná a že dopredu sa to nedá. Poslankyňa Konopová povedala, že pokiaľ nebola občianska iniciatíva, tak chodilo stabilne rovnaký počet ľudí a podľa nej nebudú poslanci hneď skákať do domu kultúry. Občianka Denisa Mikovičová povedala, že nastali nové podmienky a tým by sa malo prispôsobiť. „Starí „ poslanci hľadali spôsob ako usadiť ľudí v zasadačke. Poslankyňa Konopová povedala, že trvajú na zasadačke. Občan Jozef Schmidt chcel mať viac informácií o vyradenej kosačke, pýtal sa na financie v rozpočte na vežu. Starosta mu rozpočet vyjasnil a tvrdil, že z rozpočtu obce sa rekonštrukcia obce utiahne. Ešte sa opýtal na odvodnenie Dlhovskej cesty, na ktorý je v rozpočte zarátaný projekt a chcel vedieť, s čím sa v projekte ráta. Starosta odpovedal, že sa to bude riešiť, lebo sú dva varianty. Odvodnenie cesty pôjde až po Biely kríž a chodník bude mať 250 m.
Poslanec Peter Marianyi navrhol, aby do budúceho stretnutia mali všetky komisie pracovné stretnutie a na OZ predložili plán, čo chcú robiť na budúci. Poslankyňa Konopová namietala, načo by sa kvôli tomu komisie stretávali, nech plán doručia na zastupiteľstvo. Poslanec Marianyi namietal, že načo potom komisie sú, že ľudia majú záujem o ich prácu. Poslankyňa Konopová nepochopila návrh poslanca Marianyiho, pretože namietala, načo sa budú stretávať všetky komisie naraz. Poslanec Marianyi jej to vysvetlil a povedal, že mu ide o to, aby komisie začali robiť. Poslankyňa Konopová sa vyjadrila, že komisie nebudú verejné. Starosta povedal, že sa môže na komisii pracovať aj s utajovanými údajmi. Povedal, že komisia nemá žiadnu právomoc, je vyslovene poradným orgánom. (poznámka č.6). Starosta na margo neverejnosti komisií povedal, že ak sa budú riešiť súkromné veci niekoho so susedom, napríklad, tak by asi nebolo vhodné, aby tam niekto bol. „Starí“ poslanci sú zásadne proti tomu, aby komisie boli verejné. Tatiana Heldová sa opýtala, keď nebudú komisie verejné, prečo nemôže dať podnet predsedovi komisii na zasadnutí. Poslanec Demovič povedal, že mu nikto nebude nosiť podnety domov, nech sa odnesú na obecný úrad. Poslankyňa Oravcová povedala, že aj tak robia v záujme ľudí. Tatiana Heldová povedala, že sa jej nezdá ,že by robili pre ľudí, pretože by potom nevybavili petíciu s 393 podpismi občanov tak, ako ju vybavili.
Občan Milan Kovačič vystúpil s poznámkou, že prisťahovalci nemajú čo rozdeľovať dedinu, založili spolok a rozhádali celú dedinu a že keď išli čistiť potok a niekomu by sa tam niečo stalo, tak, kto by bol zodpovedný. Narezali si drevo a odniesli si ho domov. Ostatní ho upozornili, že drevo bolo rozdané. Milan Kovačič povedal, že to je jedno. Matej Vandák povedal, že vyčistili potok a tenké konáriky sú tam na kope, meter od potoka. Poslankyňa Bednarovská povedala, že tie konáre sú tam ešte spred štyroch rokov. Poslanec Lazar povedal, že pri čistení potoka sa riadili pokynmi SVP, ktorí všetko drevo, ktoré sa z potoka vytiahlo odsunuli ďalej alebo odviezli. Matej Vandák sa opýtal poslanca Lazara, že či je hrdý na tú prácu, čo tam spravili. Poslanec Lazar odpovedal, že je hrdý. Matej Vandák povedal, že veľké drevá ochotne vyvážali preč a malé konáre tam nechali. Milan Kovačič ďalej povedal, že sliepka zabudla, že bola kuraťom. V roku 2011 bola povodeň a on je prvý za priehradu. Mal vo dvore sedem kontajnerov zeminy. Všetko to stiahlo z kopcov dole. A poprosil, aby nerobili druhému to, čo sa im nepáči a aby nerobili hriech v celej dedine. Podľa Jany Demovičovej projekt nie je priehradou, pretože priehrada je podľa vodného zákona v inom odstavci ako je protipovodňové opatrenie. Podľa nej sa suché poldre realizujú na rovinách a nemajú absolútne význam. Nevadí, že sa stromy z údolia vyrúbu, pretože to pôvodne tiež nebolo zalesnené. Ak sa celý potok vyčistí, tak sa voda ženie dole. Treba nechať vodu tiecť prirodzene, v tých meandroch. Podľa nej sa ešte nikde hrádza nepretrhla. Poslanec Lazar namietal, že nemá pravdu. Jane Demovičovej sa páčia Južné Čechy, kde sú vodné zdroje, nad obcami, v obciach a nikto sa nebojí. Podľa nej táto problematika slúžila len ako predvolebná kampaň. Michal Paulovič povedal, že podľa neho to nie je projekt na protipovodňové opatrenia, pretože tam neboli ponúknuté varianty. Jane Demovičovej sa strašne páčili tri vodné nádrže, ktoré navštívila v rámci svojej odbornej činnosti. Bolo by vhodné kaskádovité riešenie ako to majú Nemci. Michal Paulovič povedal, že vidí problém v tom, že nešlo o štúdiu na protipovodňové opatrenie, ale hneď bol urobený projekt na priehradu. Jana Demovičová mu skočila do reči a Michal Paulovič ju požiadal, aby ho nechala dohovoriť. Problém vidí v tom, že tu sú svahy prudké a voda, ktorá tam bude o chvíľu bude kvasiť a nastane problém s dusičnanami, nebude tam čistá voda. Aj susedné Horné Orešany majú problém s vodou pri silných dažďoch. Denisa Mikovičová povedala, že na verejnom stretnutí s SVP povedali, že ponúknu iné dve možnosti. Pýta sa prečo doteraz neboli tie dve možnosti ponúknuté. Tiež povedala, že ju veľmi mrzí, že sa dedina rozdeľuje na domácich a prisťahovalcov. Každý jeden tu má muža alebo ženu z inej dediny a nikdy by ju nenapadlo ich kvôli tomu odsudzovať. Jane Demovičovej povedala, že tiež odtiaľto nepochádza. Milan Kovačič povedal, že ale nerobí krik. Za pol roka druhí rozbili dedinu. Jozef Tichý vystúpil s názorom, že príšelci sú občania Dolian, ktorí platia dane a majú také isté práva a povinnosti ako druhí. A práve títo príšelci sa pustili do verejných vecí, je tu spolok a iné organizácie. Čo sa týka priehrady, nebola predložená žiadna iná alternatíva, preto by sa nemalo nič schvaľovať. Poslanec Demovič povedal, že sa nič neschvaľovalo.
Jozef Tichý by rád vedel, aké sú ceny stavebných pozemkov v obci. Starosta povedal, že sú rôzne, aj 70 eur. Poslanec Demovič mu povedal, aby si dal písomnú žiadosť na obec, že sa mu vyjadria. Potom sa Jozef Tichý ešte pýtal, či má starosta zrušenú živnosť na činnosť poisťovanie, pretože jeho žena na jeseň dostala od poisťovne papier, kde bolo meno starostu. Starosta povedal, že ju má zrušenú a vraj komisia verejného záujmu ho preverí. P
Poslanec Lazar ešte pripomenul, že SVP podpísalo zmluvu s Vodotikou na vypracovanie protipovodňovej ochrany, vyžiadali si projekt na úpravu potoka od kostola po Jozefka, aby sa zvýšila odtoková kapacita potoka. Vodotika odmietla tento návrh a potom vychádzajú čísla také ako vychádzajú a je z toho priehrada. Ale zväčšiť kapacitu potoka sa nedá, lebo nie je z čoho. My chceme nad dedinou držať vodu, ktorá by mala prirodzene odísť preč. V Európe prasklo veľa hrádzi a keby praskla tá naša, tak nič po nás nezostane. Jana Demovičová sa opýtala, kde zoberieme vodu, ak budú suchá a požiare. Viacerí jej odpovedali, že zo spodnej vodnej nádrže a že v obci sú hydranty. Starosta poprosil, aby sa príspevkami neurážalo a dal slovo Milanovi Kovačovičovi. Ten sa ujal slova a povedal, že na verejnom stretnutí bola televízia a na obrazovku dali len to, čo povedal poslanec Lazar ale on tiež hovoril. Povedal im, že potoky sa zbiehajú na Zabitom a navrhuje, aby sa tam, nad Troma stokami urobila menšia priehrada. Ale toto neodvysielali. Poslanec Lazar sa opýtal, čo on má s tým spoločné. Milan Kovačič povedal, že však on ju zavolal. Jana Demovičová povedala, že žijeme v dobe kedy sa dejú abnormálne veci, ktoré si vyžadujú aj výnimočné riešenia. Voda je pre nás prioritou a mala by byť chránená. Povedala, že oni nie sú za priehradu, to pozor, ale sme za protipovodňové opatrenia. Zdvihlo sa mnoho hlasov, že to sme všetci. Jana Demovičová povedala, že ešte k priehrade musí byť viac konaní, takže ešte nie je nič schválené. Poslanec Lazar ju upozornil, že SVP minulo už 100 000 eur a už nemienia nič meniť. Jana Demovičová povedala, že každý, kto ide do projektu musí rátať aj s tým, že má nejaké výdavky.
Poslankyňa Konopová navrhla, že vzhľadom na to, obidvaja majú konštruktívne nápady, nech sa ako členovia komisií stretnú a dohovoria. Na neformálnom stretnutí sa stretli noví aj starí poslanci a rokovanie prešlo v pokoji. Ju veľmi trápi, že to, čo sa robilo pred voľbami nebolo korektné. Rozbiehame sa do nového obdobia a vyzýva aj voličov, aby sme si viac pomáhali ako škodili, že prijme názor aj pre aj proti, ale v budúcich diskusiách hovorme slušne a vyzýva voličov, aby im pomáhali. Starosta na záver poprial všetkým veľa zdravia a šťastia a ukončil zasadnutie obecného zastupiteľstva.
Poznámka č. 1:
Štátne orgány majú viac úsekov ako má obecné zastupiteľstvo komisií. Preto nie je možné sa riadiť podľa toho, aká je štátna štruktúra orgánov. Tento argument nie je použitý správne. Komisie vzhľadom na ich počet musia byť podelené tak, aby sa náplň komisií dotýkala svojou aktivitou. Ak komisia výstavby bude realizovať nejakú aktivitu týkajúcu sa výstavby, hneď musí brať do úvahy aj dopad na životné prostredie tejto výstavby. Takže v tomto prípade nie je použité správne ani slovo „kontraproduktívne“, pretože podľa tohto slova by to znamenalo, že výstavba a životné prostredie sú navzájom nevhodne pôsobiace. Je to presne naopak – výstavba musí ísť ruka v ruke spolu s dopadom na životné prostredie. Každý odborník na samosprávu musí konštatovať, že zriadenie komisií závisí len od obecného zastupiteľstva.
Poznámka č. 2:
Na začiatku zasadnutia právnik upozornil, že komisie sa musia schvaľovať jednotlivo a nie „en bloc“ (an blok – spolu, dohromady). Preto sa pri každom schvaľovaní členov jednotlivých komisií musí dať návrh uznesenia a odsúhlasiť vždy členstvo v jednej komisii . Na ustanovujúcom zasadnutí sa poslanci dohodli, že spolu s členmi do komisií sa bude navrhovať a schvaľovať aj náplň práce komisií.
Poznámka č. 3:
Každý poslanec má povinnosť na OZ informovať konkrétne, aké zmeny, pripomienky a zmeny v materiály obecného zastupiteľstva urobil. Poslanci totiž dostali pôvodný materiál a nie ten, v ktorom už boli možno tieto zmeny zapracované. Potom by mohli poslanci odhlasovať úplne iný materiál, aký im bol ako podklad pre rokovanie zaslaný. Predkladateľ je povinný zo zákona k materiálu dať aj dôvodovú správu. Predniesť ju na OZ je neskoro.
Poznámka č. 4:
Práca poslancov sa nerobí na neformálnych pracovných stretnutiach, ktorá nikoho zo zúčastnených k ničomu nezaväzuje a nemôže sa urobiť ani žiadne rozhodnutie, ktoré by malo právnu záväznosť. Pracovné stretnutie nie je žiadnym orgánom obce. Práca poslancov spočíva v práci v jednotlivých komisiách. Preto je vytvorených viac komisií s konkrétnou pracovnou náplňou. Tam sa musia robiť zápisnice a hlasovaním poslanci a občania obce zvolení do komisie rozhodujú o jednotlivých aktivitách. Komisia ako iniciačný, poradný a kontrolný orgán obce má pomáhať plniť úlohy obce.
Poznámka č. 5:
369/1990 Zb. ZÁKON Slovenskej národnej rady zo 6. septembra 1990 o obecnom zriadení:
§5
Vzťah štátu a obce
(1) Na obec možno zákonom preniesť niektoré úlohy štátnej správy, ak je ich plnenie týmto spôsobom racionálnejšie a efektívnejšie. S prenesením úloh na obec štát poskytne obci potrebné finančné a iné materiálne prostriedky.
Poznámka č. 6:
Zákon č. 369/1990 Zb. Zákon Slovenskej národnej rady o obecnom zriadení
§ 15 Komisie
(1) Obecné zastupiteľstvo môže zriaďovať komisie ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány.
Pretože komisia je iniciatívnym orgánom, majú poslanci a občania, ktorí sú v nej, urobiť najväčší kus práce v obci a potom dať si svoju iniciatívu schváliť štatutárnemu orgánu, ktorým je obecné zastupiteľstvo. Práve komisie sú tie, ktoré vytvárajú koncepciu spravovania samosprávy a realizujú konkrétne riešenia rozvoja obce. Z toho dôvodu sa do komisií aj volia občania, aby bola samospráva účinnejšia.
Základné úlohy a povinnosti predsedu komisie a zapisovateľa sú :
predseda komisie:
- riadi a organizuje prácu komisie, 2. zvoláva jej zasadnutia a riadi ich priebeh,
- spoločne so zapisovateľom pripravuje program zasadnutia,
- zostavuje plán činnosti na určité časové obdobie,
- organizuje spoluprácu komisie s ostatnými komisiami OZ,
- predkladá obecnému zastupiteľstvu vyhodnotenie činnosti komisie,
- zabezpečuje iné úlohy, ktorými ho poverí obecné zastupiteľstvo,
- zastupuje komisiu navonok.
zapisovateľ komisie:
- spoločne s predsedom komisie vypracúva návrh plánu činnosti komisie,
- zabezpečuje prípravu programu zasadnutia komisie,
- vedie písomné zápisy o zasadnutiach komisie,
- zabezpečuje administratívnu agendu súvisiacu s činnosťou komisie,
- plní ďalšie úlohy, ktorými ho komisia na návrh predsedu poverí.
Zo zasadnutia komisie sa vyhotovuje zápisnica, za ktorej obsah je zodpovedný predseda komisie. Za archiváciu zápisníc zodpovedá poverený pracovník obecného úradu. Zápisnica a dokumenty k nej príslušné sa archivujú i v elektronickej podobe. Zapisovateľom môže byť ktorýkoľvek člen komisie okrem predsedu komisie.
Členstvo v komisii
Členstvo v komisii obecného zastupiteľstva je nezlučiteľné s výkonom nasledovných činností a je vylúčené v nasledovných prípadoch: ak dôjde alebo evidentne by mohlo dôjsť ku kolízii záujmov obce a člena komisie, ak ide o osobu, ktorá bola odsúdená za úmyselný trestný čin.
Neúčasť člena na zasadnutí komisie je potrebné ospravedlniť predsedovi komisie. V prípade, ak sa člen komisie trikrát po sebe bez udania vážneho dôvodu alebo ospravedlnenia nezúčastní zasadnutia komisie, podá predseda komisie obecnému zastupiteľstvu návrh na jeho odvolanie. Súčasne predseda komisie podá obecnému zastupiteľstvu návrh na voľbu nového člena komisie.
Povinnosti členov komisií
Člen komisie je povinný zúčastňovať sa zasadnutí komisie, do ktorej bol zvolený.
Člen komisie je povinný plniť úlohy, ktoré mu boli zverené v rámci jeho pôsobnosti.
Členovia komisie zachovávajú mlčanlivosť v medziach zákona o veciach, ktoré sa dozvedia v rámci svojej pôsobnosti.
Poradná funkcia komisií
Komisie v rámci poradnej funkcie na úsekoch, pre ktoré boli zriadené:
- vypracovávajú odborné stanoviská k prerokovávaným materiálom, ako podklad pre rozhodovanie obecného zastupiteľstva,
- spolupracujú pri tvorbe koncepcií rozvoja danej oblasti, spadajúcej do činnosti príslušnej komisie,
- pôsobia ako poradné orgány obecného zastupiteľstva a starostu obce.
Iniciatívna funkcia komisií
Komisie v rámci iniciatívnej funkcie na úsekoch, pre ktoré boli zriadené:
- vypracovávajú a predkladajú iniciatívne návrhy a podnety na riešenie všetkých dôležitých otázok života obce,
- vypracovávajú návrhy, podnety a stanoviská patriace do oblasti ich pôsobenia,
- podieľajú sa na spracovávaní návrhov do všeobecne záväzných nariadení obce,
- vybavujú sťažnosti, oznámenia, podnety prípadne pripomienky obyvateľov obce.
Kontrolná funkcia komisií
Komisie v rámci kontrolnej funkcie na úsekoch, pre ktoré boli zriadené:
- kontrolujú, ako sa vybavujú pripomienky, podnety a sťažnosti obyvateľov obce,
- kontrolujú dodržiavanie všeobecne záväzných nariadení obce a uznesení obecného zastupiteľstva,
- upozorňujú orgány obce na nedostatky, ktoré zistia na svojom úseku a iniciatívne prispievajú k ich odstráneniu.
- dohliadajú na podnikateľskú a investičnú činnosť v obci.
- dávajú stanovisko k efektívnosti využitia finančných prostriedkov obcou a starostom,
- posudzujú vhodnosť zvolenej alternatívy pri realizácii projektu obcou a starostom obce,
- podávajú návrh k náprave škôd vzniknutých z činnosti obce a starostu obce a snažia sa vyvodiť zodpovednosť za vzniknuté škody.