Skutok sa nestal. To bola atmosféra zasadnutia zastupiteľstva 11.4.2019, ktorú si hádam uvedomovali len tí zodpovední. Na predchádzajúcom zasadnutí obecné zastupiteľstvo schválilo rokovací poriadok, podľa ktorého malo už toto zasadnutie prebiehať. Mal byť oznam na dverách o nahrávaní zasadnutia, mohol sa realizovať audiozáznam, ktorý má pomôcť overovať skutočný priebeh rokovania, ktorý sa má archivovať. Nerealizoval sa a zapisovateľka musela o záznam žiadať obyvateľov obce. Starosta, ktorý vedie rokovanie, spracovateľka a predkladateľka rokovacieho poriadku, ktorá je zodpovedná za súlad nariadenia obce so slovenskými zákonmi a hlavná kontrolórka, ktorej zo zákona vyplýva kontrola plnenia nariadení, nepovedali ani slovo. Schválený rokovací poriadok má v sebe zakomponovaný bod, ktorý nie je v súlade s legislatívou. V riadne vedenej a spravovanej samospráve by odzneli na začiatku rokovania obecného zastupiteľstva slová v zmysle: „ Na minulom zasadnutí sme si schválili rokovací poriadok a na tomto by sme sa už ním mali riadiť, ale bohužiaľ, našli sme v ňom dodatočne určité nedostatky, ktoré teraz musíme napraviť, preto sa ospravedlňujeme, takže toto zasadnutie bude ešte vedené bez týchto pravidiel.“ Každý by pochopil situáciu a tento fakt by tu nebol spomenutý. Viesť samosprávu je veľmi zodpovedná práca a pri množstve úloh, ktoré samospráva musí plniť, je omyl možný. Len si ho treba priznať a hlavne úlohy samosprávy, keďže sa dobrovoľne do tejto úlohy starosta a poslanci prihlásili, plniť zodpovedne aj podľa zákona.
Ako jeden z prvých bodov programu rokovania dal starosta schváliť doplnenie bodu o zrušenie uznesenia, v ktorom si poslanci schválili termíny zasadnutí. Vyjadril sa, že termíny sa neschvaľujú uznesením. To nie je pravda. Mnoho, ak nie všetky obecné zastupiteľstvá, si schvaľujú termíny zasadnutí uznesením. Stačí si to overiť na internete. Je to kvôli práci poslancov a obecného úradu, kvôli zadeleniu si času a hlavne kvôli systému práce, aby si všetci mohli pripraviť úlohy, projekty, podnety na prerokovanie či schválenie na obecnom zastupiteľstve. Veď sa u nás má konať len päťkrát do roka. To by však hlavne starosta musel mať určitý systém práce. On toto zrušenie zdôvodnil možnosťou odcestovania poslancov, ich možnou chorobou a podobnými nepodstatnými situáciami. Zaujímavé je, že práve na tomto rokovaní, ktoré bolo vraj poslancami na pracovnom stretnutí odsúhlasené ako týždňový posun oproti termínu schválenému v uznesení, chýbali traja poslanci Stanislava Oravcová – lebo mala skúšku speváckeho zboru, Ján Demovič – vraj mal choré deti, Roman Mikovič – o jeho dôvode neprítomnosti sme sa nedozvedeli. Dokonca ani v zápisnici nie je zaznamenané, či sú alebo nie sú títo poslanci ospravedlnení. Pritom účasť na zastupiteľstve im vyplýva ako povinnosť zo zákona. Fakt je, že uznesenia, ktoré si obecné zastupiteľstvo schváli, sa musia plniť. Kontrolovať plnenie uznesení musí hlavná kontrolórka. Na druhej strane sa právnici Centrálneho odborného portálu pre samosprávu k tejto téme vyjadrujú nasledovne: Z ustanovenia § 13 ods. 4 písm. a) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v platnom znení plynie oprávnenie starostu zvolávať zasadanie obecného zastupiteľstva aj mimo rámca harmonogramu, tak isto ako aj poslancom (§ 12 ods. 1 tohto zákona). V živote každej obce sú určité situácie, kedy harmonogram zasadnutí nepostačuje a obecné zastupiteľstvo sa musí zísť aj v iný termín ako sa pôvodne predpokladalo (napr.: z dôvodu časovej náročnosti prípravy predkladaných dokumentov či náhlej potreby schvaľovania právnych úkonov). To znamená, že v odôvodnených prípadoch môže starosta zvolať zasadnutie aj v iných termínoch, alebo ho posunúť. Tak ako povedala poslankyňa Konopová. V uznesení mala byť vyjadrená výhrada pre iné zvolanie termínu zasadnutí. Nebolo by vhodnejšie upraviť uznesenie o zasadnutí OZ ako ho rušiť? Ale nie je sa čo čudovať. V predchádzajúcich volebných obdobiach si takéto „obmedzujúce“ uznesenia nedávali. Prečo by si mali dávať teraz? Najlepšie však na celej situácii okolo tohto uznesenia je, že do programu si ho síce poslanci schválili, ale zaň nehlasovali. Na tento fakt ich upozornila zapisovateľka Mária Vranková, ktorá mala pri svojej práci síce veľmi sťaženú situáciu a to tým, že sedela chrbtom k plénu, ale napriek tomu veľmi dobre sledovala, čo sa na rokovaní deje. Aspoň niekto berie zasadnutie obecného zastupiteľstva vážne. Nikto, dokonca ani hlavná kontrolórka, ktorá je zo zákona povinná sa zúčastňovať zasadnutí a "dozorovať" priebeh zasadnutia, nič nepovedal. Pamätáte si na účasť právnika, ktorý prišiel namiesto pani hlavnej kontrolórky? On stále upozorňoval na nedostatky vo vedení rokovania (a oprávnene), avšak poslankyňa Konopová ho zahriakla. Uvidíme, ako sa s touto zamotanou situáciou vysporiadajú. Bolo toto uznesenie zrušené alebo nie?
Starosta sa po prečítaní činnosti Komisie kultúry, rozvoja vzdelávania, športu a mládeže v Doľanoch vyjadril na pripomienku poslanca Petra Marianyiho, ktorému v jej činnosti chýbala starostlivosť o školstvo v obci, že obec nemôže zasahovať do vyučovacieho procesu. Starosta nemá poňatia o svojich vlastných kompetenciách a o kompetenciách poslancov, ktoré obci štát zveril. Presne naopak. Obec má povinnosť pri prenesenom výkone štátnej správy v škole, ale aj v škôlke, prerokovávať školský vzdelávací program aj výchovný program. Prečo potom sú v školských radách zastúpení poslanci? Ak štát prenesie výkon na samosprávu, tak mu dá v tejto veci aj kompetencie. Všetky kompetencie obce v rámci školstva sú uvedené na stránke pod lištou Komisie kultúry, rozvoja vzdelávania, športu a mládeže. Tých kompetencií je neúrekom. Čo všetko má samospráva v kompetencii nájdete tu dolu: https://www.dolanskenovinky.sk/komisie-oz-do%C4%BEany/komisia-rozvoja-vzdelavania-kultury-a-sportu .
Kedy obec kontrolovala kvalitu jedál v jedálni škôlky, kde sa stravujú aj školáci? Pamätáte si na situáciu okolo brazílskych kureniec? Najnekvalitnejšie mäso na slovenskom trhu a naše deti ich mali v škôlke na jedálnom lístku, pretože boli lacné. Obec má právo starať sa o stravovanie našich detí. Ďalej obec má povinnosť, nie možnosť, predkladať obecnej školskej rade na vyjadrenie informácie o pedagogicko-organizačnom a materiálnom zabezpečení výchovno-vzdelávacieho procesu škôl a školských zariadení alebo, napríklad, správu o výchovno-vzdelávacej činnosti, jej výsledkoch a podmienkach škôl a školských zariadení, ktorých je zriaďovateľom podľa § 14 ods. 5 písm. e) Zákona o štátnej správe v školstve. Táto činnosť v správe predsedníčky komisie kultúry chýbala. A práve toto mal na mysli poslanec Peter Marianyi. Komisia má v názve oveľa širšie pole pôsobnosti ako len robiť zábavu.
Hlavné body programu až po rôzne sa prerokovali za dvadsať minút. Stretnutia obecného zastupiteľstva nie sú využívané naplno. Vzhľadom na to, že v obci chýba veľmi veľa všeobecných záväzných nariadení, tak na každom by sa mali prerokovávať minimálne dve. Chýbajú dokonca povinné nariadenia ako Zásady hospodárenia s majetkom obce Doľany, Zásady hospodárenia s finančnými prostriedkami obce Doľany a Zásady na ochranu majetku obce Doľany. Nikomu to nevadí. Starosta si môže hospodáriť ako sa mu zachce. Neprekročí žiadne nariadenie, pretože neexistuje. Ani hlavná kontrolórka nenamieta.
Diskusia trvala značne dlhšie ako hlavný program. Najnosnejšiu tému otvoril Elemír Tichý. Napriek tomu, že obyvatelia spísali až dve petície proti výstavbe krematória, rodina Tichých trvá na jej prevádzke. Najlepšie celú situáciu vystihla Andrea Nemcová. Elemír Tichý stále spomínal len zákony. Ona sa vyjadrila, že nie všetko je len o zákone, ale aj o morálke, etike a možno aj o vzťahu a spolupatričnosti jedného k druhým. Gro obyvateľov sa vyjadrilo, že sa im prevádzka krematória nepáči, a preto si myslí, že netreba brať tento postoj obyvateľov osobne. Nepopiera, že aj spaľovňa môže byť užitočná, ide však o miesto, kde má fungovať. Obyvatelia ju proste v dedine nechcú. Obyvatelia majú právo prostredníctvom samosprávy odmietnuť podnikateľskú činnosť, ktorá sa im nepozdáva z akéhokoľvek hľadiska.
Občania sa prihlásili s mnohými podnetmi, ktoré však nepredniesli na zastupiteľstvo po prvýkrát. A tu je ďalšie neplnenie si svojich starostovských a poslaneckých povinností zvolených zástupcov občanov. Návrhová komisia v akomkoľvek zložení ani na jednom zasadnutí v rámci diskusie nevyjadrila vôľu plniť požiadavky obyvateľov tým, že by pristúpili k návrhu uznesenia, ktoré by sa prenieslo do zápisnice a zaviazali sa tým plniť vôľu obyvateľov. Takže pri prednesení návrhov od občanov sa len povie, že dobre, urobíme s tým niečo a pri týchto slovách aj zostane. Na záver síce starosta vymenoval podnety od občanov a sľúbil, že sa bude aj s poslancami s nimi zaoberať. Slovo robí chlapa, takže uvidíme, či nás starosta je chlap. Nechajme sa prekvapiť a možno na ďalšom zasadnutí obecného zastupiteľstva sa bude prerokovávať nie jedno všeobecné záväzné nariadenie ale prinajmenšom tri, najmä tie, ktoré sú povinné alebo tie, ktoré treba poopraviť. Verme, že jednotlivé komisie budú informovať o svojej činnosti na každom zasadnutí a pôjdu do hĺbky problému a nie len po povrchu, že budú hľadať cestu ako pristúpiť k veci s riešením a nie ako sa to nedá, že si konečne všetky komisie urobia konkrétny plán činnosti na tento rok, a možno aj ďalšie, okrem svojej koncepčnej náplne a že sa dedina pohne trochu dopredu.
-th-