Starosta dňa 22.5.2019 obecným rozhlasom o 14,00 hod pozval obyvateľov na riadne rokovanie obecného zastupiteľstva na ten deň o 19,00 hod. O 15,00 hod. bola na obecnej stránke aj pozvánka : https://www.dolany.sk/2019/05/22/pozvanka-na-riadne-zasadnutie-oz/ . Toto rokovanie nazval riadne neplánované zasadnutie, inými slovami: išlo o mimoriadne zasadnutie OZ, ktoré má starosta právo zvolať, ak sa musí prerokovať nejaký neodkladný bod. Môže si toto zvolanie obecného zastupiteľstva nazvať ako chce, každé podlieha zákonu a vnútorným nariadeniam. Rokovanie však bolo zvolané akoby išlo o zasadnutie krízového štábu. Ten deň sa rozhodol, ten deň ho zvolal. V rokovacom poriadku, ktorý si schválili je však aj bod o zvolaní mimoriadneho zasadnutia, ktorý starosta nazýva riadne neplánované rokovanie. V ňom sa píše, že sa môže zvolať a najneskôr tri dni pred zasadnutím a zároveň treba aj vyvesiť program tohto zasadnutia. Čiže starosta porušil vlastné nariadenie obce. Všetko so všetkým súvisí. Nestačí si prečítať v múdrej knihe, že ako starosta mám právo zvolať neplánované rokovanie, ale musím dodržať aj iné zákony, pravidlá a vlastné nariadenia, ktoré s tým súvisia. Takže, všetko, čo bolo na tomto rokovaní uznesené, neplatí. A o čo také neodkladné išlo? O rekonštrukciu mestskej veže, ktorá tu stojí stáročia a o ktorej celkovú rekonštrukciu sa obec snaží desaťročia. Predchádzajúci deň výberová komisia vybrala víťaza verejného obstarávania na rekonštrukciu veže a starosta chcel na ďalší deň s nimi podpísať zmluvu. Zmluva znie na sumu niečo vyše stotisíc eur. Zásady hospodárenia s finančnými prostriedkami obce nie sú schválené, napriek tomu, že ide o povinné nariadenie. Teoreticky by starosta mohol túto zmluvu podpísať. Neporušil by žiadne zásady. Nie sú. Lenže v rozpočte je na rekonštrukciu veže schválená len suma vo výške dvadsať tisíc eur z vlastných prostriedkov a zo štátnych fondov sa čakalo, že bude priklepnutých ďalších deväťdesiat tisíc eur. Tie peniaze z fondov, s ktorými sme v rozpočte rátali, nám však nepriklepnú. Takže na vežu peniaze nemáme. Máme však v rezervnom fonde okolo stotridsať tisíc eur a starosta sa rozhodol, že všetky tieto peniaze (mínus zaplatenie dlhu obce vo výške sedemnásť tisíc eur) dá na rekonštrukciu mestskej veže. A túto zmenu potreboval schváliť, aby mohol podpísať zmluvu s vybranou firmou. Ide o zmenu rozpočtu, ktorú môže schváliť len obecné zastupiteľstvo. Na predchádzajúcom rokovaní OZ už jednu zmenu rozpočtu poslanci schválili, na tomto teda išlo o druhú zmenu. Ani vtedy, ani teraz však túto zmenu rozpočtu nezverejnili. A zákon hovorí, že schvaľovanie rozpočtu a jeho zmeny musia byť zverejnené, aby sa obyvatelia mohli vyjadriť. (Vyjadrenie právnika tu: https://www.dolanskenovinky.sk/samosprava/rozpo%C4%8Det ) Ide totiž o ich peniaze. V rámci jedného rokovania už druhé nedodržanie zákona.
Program, ktorý sa schválil bol taký mix bodov riadneho rokovania (kontrola uznesení z predchádzajúceho zastupiteľstva) a mimoriadneho, kde sa môže prerokovať len bod, kvôli ktorému bolo zasadnutie zvolané a nemusia tam byť body ako diskusia a pod. Tá tam ani nebola. Takže o aké rokovanie išlo? Starosta si ho pre svoje vlastné uspokojenie nazval riadnym, ale aj neplánovaným, aby si ho mohol zvolať doslova z hodiny na hodinu, mysliac si, že sa takto vyhne iným zákonným pravidlám rokovania. Z neznalosti riadenia rokovania OZ napriek tretiemu volebnému obdobiu vytvoril dokonalý chaos. A poslanci sa dali strhnúť, avšak nie ovplyvniť. Zo strany starostu išlo o nátlakovú akciu, kde si myslel, že takto donúti poslancov odsúhlasiť to, čo on chce. Bola to verná kópia nátlaku ako pri schvaľovaní priehrady. Výber poslancov za overovateľov robil podľa toho, či už na druhý deň hneď doobeda môže daný poslanec zápisnicu overiť. Starostovým cieľom zvolania tohto rokovania bolo urobiť zmenu v rozpočte a poveriť ho, aby podpísal zmluvu s vybranou firmou na rekonštrukciu veže. K rozhodnutiu zvolať mimoriadne zastupiteľstvo nedospel sám. Poslanec Ľubor Lazar ho dopoludnia upozornil, že v rozpočte sumu, ktorú chce podpísať, nemá, preto si myslí, že by bolo dobré najprv zmeniť rozpočet. Zachránil ho takto pred protizákonným jednaním. Inak by mohol byť obvinený z trestného činu podľa § 327a Trestného zákona z nedbanlivosti neplnenia si povinnosti vyplývajúcej z jeho právomoci pri správe majetku obce. Starosta sa však sám rozhodol, že zasadnutie zvolá okamžite ako krízový štáb, na ten večer. Z nejakého dôvodu chcel, aby na druhý deň mohol ihneď podpísať zmluvu s vybranou firmou. Vypočujte si audiozáznam s čím všetkým argumentoval, len aby ho poslanci poverili podpísať zmluvu. Bol ochotný úplne vyčerpať rezervný fond, len aby sa veža rekonštruovala. To zarazilo všetkých poslancov. Z čoho bude dedina čerpať, napríklad, opravu školy? Naše deti dennodenne dýchajú plesňou zapáchajúci vzduch, hygienické zariadenia sú nevyhovujúce. Deti nemajú telocvičňu a na obed musia chodiť za každého počasia do škôlky. Nemajú naše deti prednosť? Stav školy sa môže odzrkadliť na ich zdraví. Keby prišiel hygienik, tak školu dá zavrieť. Škola je obecná a na jej rekonštrukciu je menej možností ako získať peniaze ako na národnú kultúrnu pamiatku, ktorá má celoslovenský význam. Okrem školy treba urobiť množstvo projektov, aby sme si mohli pýtať peniaze, napríklad, na kanalizáciu, na školu samotnú, ani projekt na dlhovskú cestu nie je započítaný v rozpočte. Alebo je? Po likvidácii rezervného fondu by sme nemohli robiť nič. Opäť by sme museli čakať, kým sa niečo našetrí a zatiaľ by sa zase nič nerobilo ako doteraz. Poslanci boli jednotní. Nezdalo sa im, že by poverenie podpísať zmluvu bolo nutné odsúhlasiť ihneď. Poslankyňa Konopová správne podotkla, že prioritou by pre nich mala byť škola a nerozumela, prečo bolo zvolané toto mimoriadne zastupiteľstvo, kde mali schváliť podpis zmluvy, ktorú ani nevideli. Starosta stále tlačil svojou jemu vlastnou argumentáciou na jeho poverenie podpísať zmluvu. Na otázku, koľko dokáže obec ročne ušetriť, nepoznal odpoveď. Peniaze máme, podľa neho to treba využiť a opraviť vežu. Nepomohol ani argument poslankyne Oravcovej, že z čoho budeme čerpať peniaze na nepredvídateľné výdavky. Všeličo sa môže stať. Nikto nie je proti rekonštrukcii veže, ale pri súčasnom stave financií, aj keď tento rok budú vyššie podielové dane, sú iné priority. Podľa starostu sa firma môže uraziť a môže odskočiť. To vážne? Obec sa má podriadiť nátlaku firmy? S takou firmou by sme mali odmietnuť spolupracovať. Podľa zmluvy môžeme urobiť nové obstarávanie. Po celý čas úvahy všetkých poslancov viedli k odročeniu rozhodnutia poveriť starostu podpísať zmluvu na rekonštrukciu veže z vlastných prostriedkov, napriek tomu starosta sa pokúsil dvakrát (počas rokovania a aj na záver) dať hlasovať za schválenie jeho poverenia podpísať zmluvu s vybranou firmou. Nech by to aj schválili, ako sme si povedali na začiatku, všetky uznesenia tohto zasadnutia sú neplatné. Na ďalšom zasadnutí by sa poslanci mali vrátiť najmä k zmene rozpočtu, ktorý pred tým treba zverejniť a opätovne zaradiť tento bod na rokovanie ako aj k opätovnému schváleniu navýšenia rozpočtu na výstavbu skladu hasičskej techniky. Inak to nebude platiť a kedykoľvek to môže ktokoľvek napadnúť.
- is -